Näin hyödynnät Internetiä turvallisesti
Olet ehkä kuullut verkkopankkeihin ja niiden asiakkaisiin kohdistuneista petosyrityksistä. Pankkien asiakkailta on yritetty urkkia henkilökohtaisia tunnuksia ja luottokorttitietoja sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Lisäksi internetissä on verkkosivuja, jotka näyttävät oikeilta pankkien verkkosivuilta mutta jotka voivat tartuttaa tietokoneeseesi haittaohjelmia. Ohjelmat kuuntelevat ja keräävät tietokoneestasi tietoja, jos käyt kyseisillä sivuilla. Toimintaa kutsutaan nimellä phishing eli verkkourkinta.
Tutustu alla oleviin ohjeisiin, niin voit jatkossakin käyttää Ålandsbankenin Internetkonttoria turvallisesti ja varmasti:
- Säilytä henkilökohtainen käyttäjätunnuksesi ja tunnuslukutaulukkosi erillään toisistaan. Opettele henkilökohtainen salasanasi ulkoa, älä kirjoita sitä muistiin.
- Älä luovuta käyttäjätunnustasi, salasanaasi tai tunnuslukujasi kenellekään.
- Ålandsbanken ei koskaan pyydä käyttäjätunnustasi, salasanaasi tai tunnuslukujasi sähköpostin, tekstiviestin tai puhelimen välityksellä.
- Älä säästä salasanaasi selaimessa. Muista tyhjentää selain jos olet yleisellä paikalla tai ulkomailla.
- Älä koskaan vastaa sähköpostiviesteihin äläkä avaa liitteitä, jotka olet saanut tuntemattomalta lähettäjältä.
- Älä koskaan napsauta sähköpostitse saamaasi linkkiä, vaan kirjoita itse osoite www.alandsbanken.fi selaimeesi. Selaimen osoiteriviltä voit myös tarkistaa onko sivu jolla olet suojattu. Suojatun sivun osoite alkaa lyhenteellä https:// ja suojaamattoman lyhenteellä http://. Tämä koskee sekä tietokoneen että matkapuhelimen kautta tehtyjä internetyhteyksiä.
- Päivitä selainversiosi ja muut tietokoneesi sisältämät ohjelmat. Ohjelmatoimittaja laskee jatkuvasti liikkeelle uusia versioita niiden kauneusvirheiden ja turvallisuuspuutteiden päivittämiseksi.
- Asenna tietokoneeseesi virussuoja ja päivitä se säännöllisesti. Se suojaa viruksia, troijalaisia, matoja ja muita haittaohjelmia vastaan, jotka yrittävät tunkeutua tietokoneeseesi tai matkapuhelimeesi.
- Oikein asennettu palomuuri antaa lisäsuojaa, koska sen puitteissa määrittelet itse ne ohjelmat joiden sallitaan käyttää internetiä.
Löydät lisätietoja tietoturvallisuudesta myös osoitteesta www.tietoturvaopas.fi.
Sulkupalvelu ja kysymyksiä
Jos epäilet, että Internetkonttorin tunnuksesi tai luottokorttitietosi ovat joutuneet jonkun toisen haltuun, estä pääsy Internetkonttoriisi soittamalla sulkupalveluun numeroon (09) 6964 6800 (ulkomailta +358 9 6964 6800). Palvelu on avoinna ympäri vuorokauden.
Jos sinulla on ongelmia tai kysymyksiä, ota yhteys Asiakaspalveluumme, puh. 0204 292 920. Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8.30-18.00.
Lue lisää Ålandsbankenin Internetkonttorin ja Mobiilipankin turvallisuudesta ja suosituksista »