Ålandsbankenin Internetkonttorin ja Mobiilipankin turvallisuus

1. Käyttäjätunnus, salasana ja kertakohtaiset tunnusluvut tai Ålandsbanken e-ID

Kun teet sopimuksen Ålandsbankenin digitaalisten palvelujen käytöstä, saat sinulle summittaisesti osoitetun käyttäjätunnuksen sekä taulukon kertakohtaisista tunnusluvuista. Lisäksi saat kertakäyttöisen salasanan, joka sinun on vaihdettava henkilökohtaiseen salasanaan ensimmäisen sisäänkirjautumisen yhteydessä. Sinulla on myös mahdollisuus aktivoida Ålandsbanken e-ID, mikäli sinulla on puhelin iOS- tai Android-käyttöjärjestelmällä.

Kirjautuessasi Internetkonttoriin annat käyttäjätunnuksesi, salasanan ja tunnuslukutaulukostasi annetun kohdan mukaisen tunnusluvun tai käytät Ålandsbanken e-ID:tä. Näiden avulla palvelu tunnistaa sinut.

Kertakohtaiset tunnusluvut käytetään pankkijärjestelmän sinulle satunnaisesti antamien kohtien mukaisesti. Käytät yhden uuden tunnusluvun aina kun kirjaudut sisään, ja kun vahvistat maksuja lähetettäväksi pankkiin tai teet sopimuksia uusista pankkipalveluista.

Säilytä aina käyttäjätunnus, salasana ja kertakohtaisten tunnuslukujen taulukko erillään toisistaan!

Opettele henkilökohtainen salasanasi ja e-ID tunnuslukusi ulkoa. Älä koskaan kirjoita niitä muistiin mihinkään!

Varotoimenpiteenä pankki sulkee käyttäjätunnuksesi, mikäli väärä salasana, kertakohtainen tunnusluku tai e-ID tunnuslukusi on annettu liian monta kertaa. Voit myös itse estää pääsyn Internetkonttoriisi mihin vuorokauden aikaan tahansa soittamalla sulkupalveluun numeroon 09-69646800. Palvelu on avoinna ympäri vuorokauden.

Ålandsbanken ei koskaan lähetä sinulle sähköpostia, jossa pyydämme sisäänkirjautumistietojasi.

 

2. Selain

Jos käytät PC:tä, suosittelemme seuraavia selaimia:

Chromium, viimeisin versio

Mozilla Firefox, viimeisin versio

Google Chrome, viimeisin versio

Jos käytät Macia, suosittelemme seuraavia selaimia:

Apple Safari, viimeisin versio

Mozilla Firefox, viimeisin versio

Google Chrome, viimeisin versio

Toimittajat julkaisevat yleensä uusia päivityksiä tietoturvavirheiden korjaamiseksi. Sen vuoksi suosittelemme, että päivität selaimesi. Selainten uusimmat versiot voi ladata ilmaiseksi kunkin toimittajan kotisivulla.

3. Salaus ja suojatut sivut

Tietojen salaus alkaa automaattisesti, kun avaat yhteyden Internetkonttoriin. Salaus suojaa sinun ja Internetkonttorin välistä yhteytä. Ålandsbankenin Internetkonttori käyttää SSL-salaustekniikkaa. Salaus on toiminnassa, kun selainikkunan osoitekentässä näkyy lukittu munalukko.

4. Ålandsbankenin sertifikaatti

Voit tarkistaa, että olet varmasti yhteydessä Ålandsbankenin Internetkonttoriin. Tässä kaksi esimerkkiä:

Jos käytät Google Chromea, voit klikata lukon kuvaa ja valita "Sertifikaatti". Viestiruudusta voit lukea, että sertifikaatti on Ålandsbankenin.

Jos käytät Mozilla Firefoxia, napsauta lukkoa ja valitse ”Connection Secure" ja nuoli oikealle, jolloin viestiruudusta voit lukea, että sertifikaatti on Ålandsbankenin.

5. Cookies

Ålandsbanken käyttää tilapäistä Cookie-tunnistetiedostoa, jota käytetään tunnistamiseen ja istuntosi hallintaan Internetkonttorimme kanssa. Cookies eli evästeet ovat käytössä vain istunnon ajan, eivätkä ne tallennu tietokoneellesi. Selainohjelmasi on hyväksyttävä cookie, jotta Internetkonttori toimisi.

6. Yhteyden katkeaminen

Yhteytesi Internetkonttoriin suljetaan automaattisesti tietyn ajan kuluttua, jos olet unohtanut lopettaa istunnon.

7. WWW-sivujen tallentuminen tietokoneellesi

Käyttämästäsi selainohjelmasta ja sen asetuksista riippuen on olemassa vaara, että käyttämäsi WWW-sivut tallentuvat tietokoneen muistiin tai kovalevylle. Tämä tarkoittaa sitä, että muilla samaa tietokonetta käyttävillä on mahdollisuus hakea ja lukea kyseiset sivut. Välttääksesi tämän ongelman, sinun on tyhjennettävä selaimen välimuisti suljettuasi yhteyden Internetkonttoriin.

8. Laitteen suojaus (tietokone, tabletti tai puhelin)

Sinun tulee säännöllisesti päivittää verkonselaajasi viimeisimpään suositeltavaan versioon. Tarkista myös, että sinulla on päivitetty virustorjuntaohjelma sekä palomuuri. Palomuurin avulla voidaan estää haitallisten ohjelmien asennusta huomaamattasi yksikköösi. Virustentorjuntaohjelma tarkistaa ja selaa jatkuvasti tiedostojasi yksiköstäsi löytääkseen virusohjelmia tai muita haittaohjelmia, ja varoittaa, jos jotain poikkeavaa tapahtuu.

Ohjelmien, jotka sinulla on asennettuna yksikköösi, tulee olla päivitettyjä. Päivityksiä tulee säännöllisesti sitä mukaa kuin ohjelmien haavoittuvuudet tulevat tietoon, ja siksi on hyvin tärkeää että ohjelmasi ovat aina päivitettyjä viimeisimmällä versiolla. Ohjelmien automaattista päivitystoimintoa kannattaa käyttää aina, kun sellainen mahdollisuus on.

9. Mobiilipankki

Ylläolevan lisäksi myös seuraavat määräykset on otettava huomioon Mobiilipankkia käytettäessä:

Suojaa laitteesi (puhelin tai tabletti) luvattomalta käytöltä tunnusluvulla.

Asenna Ålandsbankenin sovellus ainoastaan Appstoresta tai Google Playstä, riippuen siitä, käytätkö iOS- tai Android-laitetta. Älä yritä kiertää laitteen teknisiä rajoituksia, koska se voi avata aukkoja laitteen turvallisuuteen.  Päivitä aina laitteesi pienentääksesi virusten ja muiden haittaohjelmien riskiä. Tarkista aina sinulle lähetetyt linkit, äläkä avaa mitään, joka näyttää epäilyttävältä. Kirjoita mielellään muistiin laitteesi IMEI-tunnus, voit joskus tarvita sitä koko laitteen sulkemiseen.

Kirjaudut Mobiilipankin sovellukseen ensimmäistä kertaa käyttämällä samaa käyttäjätunnusta, salasanaa ja tunnuslukua kuin kirjautuessasi Internetkonttoriiin. Näiden tunnusten avulla palvelu tunnistaa sinut. Seuraavalla sisäänkirjautumiskerralla käytät vain salasanaasi. Voit myös käyttää Ålandsbanken e-ID:tä.

Säilytä käyttäjätunnuksesi, salasanasi ja tunnuslukutaulukkosi aina erillään toisistaan!

Opettele henkilökohtainen salasanasi ja e-ID tunnuslukusi ulkoa, älä kirjoita sitä näkyviin!

Mobiilipankki käyttää samaa turvallisuustekniikkaa kuin Internetkonttori. Salaus käynnistyy automaattisesti kun liittymä Mobiilipankkiin avautuu.

Suosittelemme aina uloskirjautumista kun olet valmis Mobiillipankissa. Sovellus sulkeutuu toki itse jonkin ajan kuluttua, mikäli et käytä sitä, mutta turvallisuussyistä on aina parempi kirjautua ulos.

10. Asiakaspalvelu