Inkomna e-fakturor
Obekräftade e-fakturor
Godkända e-fakturor
Inkomna e-fakturor för kännedom
E-fakturerare E-faktura anslutningsförslag
Skapa ny anslutning
Visa anslutning
Ändra anslutning
Ta bort anslutning
Ditt avtal
Sparade e-fakturor
Återskapa betalningsuppdrag
Inkomna e-fakturor
Obekräftade e-fakturor
I listan visas inkomna obekräftade e-fakturor som har kommit till banken med din e-fakturaadress och som måste godkännas manuellt. E-fakturorna visas med mottagare, debiteringskonto, förfallodag och belopp och är sorterade enligt förfallodag under respektive debiteringskonto. Sorteringen kan anpassas enligt när fakturan lagts till, vilken förfallodag fakturan har och/eller vilket konto de dras från samt i en stigande eller fallande ordning.
Du kan titta på e-fakturan genom att klicka på ikonen Granska e-faktura och du kan ändra på betalningsuppdraget genom att antingen klicka på mottagarens namn eller på ikonen Ändra betalningsuppgifter. Betalningsuppdraget kan ändras eller annulleras. Ifall du väljer att ta bort en obekräftad e-faktura tas även e-fakturan bort från arkivet Sparade fakturor.
E-fakturor som har förfallodag idag eller framåt i tiden är automatiskt markerade för bekräftelse, det innebär att rutan framför e-fakturan är markerad. Markerade e-fakturor och deras betalningsuppdrag bekräftas till banken med e-ID eller hjälp av kodtabell och sms-kod.
Du kan ta bort alla markeringar framför e-fakturorna genom att klicka på funktionen Avmarkera alla eller för att lägga till markering klickar du på funktionen Markera alla. Finns det någon e-faktura du vill bekräfta eller inte vill bekräfta kan du markera eller avmarkera den e-fakturan genom att klicka på rutan framför namnet på mottagaren.
När du godkänt e-fakturorna så läggs betalningsuppdragen direkt till Kommande betalningar. Betalningsuppdragen kan sedan ändras eller tas bort i funktionen Kommande betalningar.
Godkända e-fakturor
I listan visas e-fakturor som har kommit till banken med din e-fakturaadress. Både e-fakturor som du har godkänt manuellt och som har godkänts automatiskt visas. E-fakturorna visas t o m förfallodagen.
Fakturauppgifterna visas
med förfallodag, mottagare, debiteringskonto, belopp samt information om det är en manuellt eller automatiskt godkänd e-faktura. Du kan se e-fakturan genom att klicka på ikonen Granska e-faktura.
Godkända betalningsuppdrag/e-fakturor kan du ändra eller ta bort via Kommande betalningar.
Inkomna e-fakturor för kännedom
I listan visas inkomna kredit-, noll- och annulleringsfakturor samt annullerade e-fakturor, information från faktureraren samt förhandsbesked för direktdebiteringar som har kommit till banken med din e-fakturaadress. Fakturorna visas med förfallodag, avsändare och belopp. Du kan titta på fakturan genom att klicka på ikonen Granska e-faktura. Dina noll- och kreditfakturor visas 2 veckor i listan, därefter hittar du dem i arkivet Sparade fakturor. Dina inkomna annulleringsfakturor samt annullerade fakturor visas i listan i 2 veckor eller fram tills förfallodagen. Därefter hittar du dem i arkivet Sparade fakturor.
I nollfakturan kan du ändra belopp och därefter godkänna den för betalning. Ifall du väljer att ändra belopp och godkänna ändringen kan beloppet inte ändras tillbaka till 0,00. Övriga e-fakturor, information samt förhandsbesked som visas under Inkomna e-fakturor för kännedom kan inte ändras eller godkännas för betalning eftersom de är skickade till din kännedom. Dessa E-fakturor behöver vanligtvis inte åtgärdas av mottagaren utan åtgärdas av avsändaren.
Dessa e-fakturor kan inte godkännas eftersom de är skickade till din kännedom. E-fakturorna behöver vanligtvis inte åtgärdas av mottagaren utan åtgärdas av avsändaren.
E-fakturerare
Sidan visar en lista på dina aktuella e-fakturaanslutningar samt e-faktura anslutningsförslag, om du fått sådana.
Aktuella anslutningar
E-fakturaanslutningarna visas i alfabetisk ordning. Du kan ansluta fler företag genom att klicka på länken Skapa ny anslutning. Vill du se en anslutning klickar du på företagets namn och om du vill ändra eller ta bort en anslutning markerar du företaget och klickar på Ta bort eller Ändra.
Företag
Ovanför varje anslutning anges namnet på det företag som e-fakturan är ansluten mot. Namnet visas på det språk och på det sätt som företaget har valt vid anslutningen till e-fakturatjänsten.
Faktureringsgrund
Faktureringsgrunden anger företagets produkt eller tjänst som ligger till grund för e-fakturaanslutningen. Faktureringsgrunden visas på det språk som företaget har valt vid anslutningen till e-fakturatjänsten.
Betalningssätt
Du kan välja mellan två betalningssätt, manuellt eller automatiskt godkännande. Manuellt godkännande innebär att du måste godkänna alla inkomna fakturor från företaget manuellt med e-ID eller en ny kod från din kodtabell samt sms-kod. Automatiskt godkännande innebär att alla inkomna fakturor från företaget blir godkända automatiskt på förfallodagen upp till det belopp som du angett.
E-faktura anslutningsförslag
Ett anslutningsförslag är ett förslag på en e-faktura anslutning som du fått från ett företag. Vill du se på anslutningsförslaget klickar du på företagets namn och om du vill ansluta eller ta bort ett anslutningsförslag markerar du företaget och klickar på Ta bort eller Anslut. Mottagna anslutningsförslag visas i 31 dagar och tas därefter automatiskt bort.
Företag
Under Företag visas namnet på den fakturerare som skickat anslutningsförslaget till dig.
Faktureringsgrund
Faktureringsgrunden anger företagets produkt eller tjänst som ligger till grund för anslutningsförslaget du fått.
Kundidentifikation
Under Kundidentifikation visas den uppgift med vars hjälp företaget identifierar dig. Kundidentifikationen kan inte ändras när du ansluter ett anslutningsförslag.
Betalningssätt
Innan du godkänner anslutningsförslaget kan du välja mellan manuellt eller automatiskt godkännande upp till ett visst belopp. Du kan också välja vilket av dina betalningsbara konton som ska utgöra debiteringskonto för kommande e-fakturor från det här företaget.
Sök företag
Sök fram det företag du vill ansluta e-faktura till genom att ange minst tre bokstäver i ordningsföljd från företagets namn, kontonummer, postnummer, ort eller FO-nummer och klicka på knappen Sök.
En lista visas med alla företag som finns enligt det sökbegrepp som du angav.
Välj från listan vilket företag du vill ansluta och klicka på knappen Fortsätt.
Uppgifter om företaget
Visar företagets e-fakturaadress, namn, adress och FO-nummer.
Tilläggsuppgifter från företaget
Den här posten visas enbart om företaget har angett tilläggsinformation som ska visas åt dig. Observera att banken inte ansvarar för tilläggsuppgifterna som anges av företaget.
Anslutningsuppgifter
Visar din e-fakturaadress och faktureringsgrunden för anslutningen. Dessa uppgifter skickas till företaget när du har godkänt anslutningen.
Aktuella anslutningar till faktureringsgrunden
Den här posten visas endast om du för närvarande har anslutningar till företaget med samma faktureringsgrund. Om du har sådana visas alla dessa anslutningar i en lista.
Uppgifter som skickas till företaget
Här visas uppgifter som
kommer att skickas till företaget och som företaget behöver för att kunna identifiera dig. Företaget begär ofta specifika identifieringsuppgifter för den aktuella produkten. En del företag ger även kunden möjlighet att själv välja förfallodag och/eller antal betalningsrater för sin faktura.
Du fyller i identifieringsuppgifterna enligt företagets önskemål. Observera att texten och språket för denna post alltid är enligt vad företaget har skickat till banken.
Välj betalningssätt
Konto för debitering av e-fakturor från det här företaget väljer du bland dina betalningsbara konton som finns i listan.
När fakturorna kommer in till banken finns det två sätt att betala dem på:
1) Godkänn varje faktura före den betalas.
Innebär att fakturan kommer in till Internetkontoret och att du alltid måste godkänna fakturan och dess betalningsuppdrag med e-ID eller en kod från kodtabellen och sms-kod innan betalningsuppdraget går vidare för betalning.
2) Det här företagets fakturor godkänns automatiskt på förfallodagen.
Innebär att betalningsuppdragen till de fakturor som kommer in till Internetkontoret och har ett belopp som är under eller lika med det belopp du angett, betalas automatiskt på förfallodagen utan att du behöver gå in och godkänna dem. Observera att fakturor som har betalningsuppdrag som är större än det belopp du har angett ligger kvar tills du har godkänt dem manuellt.
Kontrollera uppgifterna och godkänn anslutningen till företaget.
Om du har valt automatiskt godkännande av fakturorna måste du godkänna företagsanslutningen med e-ID eller en ny kod från din kodtabell.
När du har godkänt anslutningen visas ett verifieringsmeddelande och företaget visas i listan bland dina anslutningar.
Visa anslutning
För att se en anslutning klickar du på företagets namn på den anslutning du vill se.
På sidan visas uppgifter om företaget, anslutningsuppgifter, betalningssätt, uppgifter om anslutningen samt alla aktuella anslutningar till samma företag med samma faktureringsgrund.
Ändra anslutning
Ändra på din anslutning till företaget genom att markera den anslutning du vill ändra. Du kan ändra på uppgifter som skickas till företaget, debiteringskonto samt manuellt eller automatiskt godkännande. För att dina ändringar ska sparas anger du vid behov en ny kod från din kodtabell och sms-kod eller bekräftar med e-ID samt klickar på knappen Godkänn.
När du har godkänt ändringarna får du en verifieringstext att dina ändringar har uppdaterats.
Ta bort anslutning
Du tar bort din anslutning till företaget genom att markera den anslutning i listan som du vill ta bort och klicka därefter på knappen Ta bort.
När du har tagit bort anslutningen kommer du tillbaka till sidan som visar en lista över dina aktuella e-fakturaanslutningar och får en verifieringstext att anslutningen har tagits bort. Kontrollera att du inte har redan tidigare godkända e-fakturor från företaget i dina Kommande betalningar.
Ditt avtal
Ingå avtal för e-fakturatjänsten På den här sidan kan du ingå ett avtal om e-fakturatjänsten, göra ändringar i och avsluta avtalet.
Välj konto
Du väljer debiteringskonto från listan där alla dina betalningsbara konton visas. Det kontot som du väljer kommer senare att visas som förvalt debiteringskonto när du ansluter företag.
Ta emot e-fakturor
Endast av de företag jag själv har anslutit;
innebär att du får fakturor endast från de företag som du själv har anslutit på Internetkontoret och som finns upplagda i funktionen Dina aktuella anslutningar.
Av alla företag som har fått din e-fakturaadress;
innebär att du får fakturor från alla företag som du har gett din e-fakturaadress till. Du behöver alltså inte själv ha anslutit företaget på Internetkontoret utan det räcker att du har gett din e-fakturaadress till företaget på annat sätt.
Förvaring av e-fakturor
Dina fakturor sparas i bankens arkiv i minst två år eller tills du själv tar bort dem. Från arkivet kan betalningsuppdraget återskapas ifall den t ex inte blivit betald på förfallodagen t.ex. för att täckning på kontot saknades.
Meddelande om ny e-faktura
Markera rutan om du vill få ett e-postmeddelande när en ny faktura anländer till banken. Om du har fler e-postadresser, välj i listan vilken e-postadress du vill ha meddelande till. E-postadresserna hämtas från Min profil. Om du vill ändra eller lägga till i e-postadressen så går du och gör det i funktionen Personliga uppgifter under fliken Din bank.
Godkänn avtalet för e-fakturatjänsten
Läs igenom Villkor för e-fakturatjänsten, kontrollera uppgifterna som du har fyllt i avtalet och godkänn ditt avtal om e-fakturatjänst med banken med hjälp av e-ID eller kod från kodtabellen.
Ändra e-fakturatjänst
Efter att du ändrat på uppgifterna i ditt avtal måste du godkänna det genom att ge en ny kod från din kodtabell eller bekräfta med e-ID. Du får en verifieringstext att dina ändringar i avtalet har sparats.
Avsluta avtal om e-fakturatjänst
När du tagit bort e-fakturatjänsten får du en verifieringstext att du har valt att avsluta tjänsten e-faktura och att din e-fakturaadress kommer att annulleras. Det innebär att du inte kan ta emot fakturor till den adressen efter att du avslutat tjänsten och den går inte att återskapa.
För att få en ny adress att ta emot fakturor till måste du ansluta tjänsten för e-faktura på nytt. Klicka på knappen Ok, avsluta för att bekräfta att du vill avsluta tjänsten.
Sparade e-fakturor
Du kan se och granska dina sparade e-fakturor i arkivet. I listan visas de senaste 20 fakturorna. Vill du se flera fakturor eller fakturor inom ett visst datum fyller du i sökuppgifterna och klickar på länken Visa.
Vill du se på fakturans uppgifter och innehåll klickar du på ikonen Granska e-faktura.
Om en faktura inte blivit betald på förfallodagen t.ex. för att täckning på kontot saknades, så har fakturan märkningen Ej betald och fakturastatusen Godkänd. Du har alltså godkänt e-fakturan och banken har försökt utföra betalningsuppdraget men fakturan har inte blivit betald.
Återskapa betalningsuppdrag
Betalningsuppdraget kan återskapas om betalningsuppdraget inte har blivit genomfört. Det kan återskapas genom att klicka på länken Ej betald, där kommer till en detaljbild varifrån du kan återskapa fakturan genom att klicka på knappen Återskapa.
|