Tryggare Internetanvändning

Du har säkert läst om olika bedrägeriförsök som riktats mot Internetbanker och dess kunder. Det har hänt att bedragare via e-post och telefon försökt få bankkunder att lämna ut sina personliga koder och kreditkortsuppgifter. Dessutom har falska banksidor lagts upp på Internet som kan infektera din dator med program som lyssnar av och samlar in personlig information ifall du besöker dem. Denna form av bedrägeri kallas för nätfiske, eller phishing.

Genom att följa våra råd nedan kan du besöka Ålandsbankens Internetkontor tryggt och säkert även i fortsättningen:

  1. Förvara alltid ditt personliga användar-ID och dina koder säkert och skilt från varandra. Du ska memorera ditt personliga lösenord, skriv aldrig ner det någonstans.
  2. Ge aldrig dina koder, lösenord eller användar-ID till någon annan.
  3. Ålandsbanken skickar dig aldrig e-post, textmeddelanden eller kontaktar dig per telefon och ber dig uppge dina koder, lösenord eller användar-ID till Internetkontoret. Om du själv vill ta kontakt med banken, använd alltid de kontaktuppgifter som du tidigare erhållit via ditt kontor eller från Ålandsbankens hemsida.
  4. Spara aldrig dina lösenord i webbläsaren. Kom ihåg att radera webbläsarens historik om du befinner dig på en offentlig plats eller utomlands.
  5. Svara aldrig på e-post och öppna inte bilagor som sänds till din e-post från okända avsändare.
  6. Klicka aldrig på en länk som du får via e-post, utan skriv själv in adressen www.alandsbanken.fi i din webbläsare. I webbläsarfönstrets adressrad kan du också kontrollera att den sida du befinner dig på är skyddad. En skyddad adress börjar med https://, medan en oskyddad börjar med http://. Detta gäller Internettjänster både via datorn och via mobiltelefonen.
  7. Uppdatera din webbläsarversion och andra program på din dator regelbundet. Programleverantören lanserar kontinuerligt nya versioner för att rätta till skönhetsfel och säkerhetsbrister.
  8. Installera ett virusskydd på din dator och uppdatera det regelbundet. Det ger skydd mot virus, trojanska hästar, maskar och andra skadegörande program som på olika sätt försöker ta sig in i din dator eller mobiltelefon.
  9. En rätt inställd brandvägg ger dig ytterligare skydd genom att du själv definierar vilka program som tillåts använda Internet.

Allmänna råd om hur du skyddar din dator finns även på www.tietoturvaopas.fi. Du kan testa säkerheten på din hemdator genom att besöka adressen www.testadatorn.se.

Spärrtjänst och frågor

Om du misstänker att någon annan person har fått tag i dina koder till Internetkontoret eller kreditkortsnummer bör du spärra tillgången till dessa. Du kontaktar då spärrtjänsten på telefon 09-69646800 (från utlandet: +358 9 69646800). Tjänsten är öppen 24 timmar i dygnet.
Om du har frågor om Internetkontoret så går det bra att kontakta vår Kundservice, telefon 0204 292 910 (från utlandet +358 204 292910). Öppet måndag-fredag kl 08.30-18.00.

Läs mer om säkerhet och rekommendationer för Ålandsbankens Internetkontor och mobilbank »