Kysyttyä

Yleisiä kysymyksiä

Ota yhteyttä

1 Minne otan yhteyttä, jos tarvitsen apua?

Jos haluat ottaa yhteyttä asiakasvastaavaasi tai muuhun pankin henkilökuntaan, soita mielellään vaihteeseemme, puhelin 0204 29 011, maanantaista perjantaihin klo 9-16.30 niin saat apua yhteydenottoon. Jos sinulla on ongelmia tai kysymyksiä, ota yhteyttä Asiakaspalveluumme, puhelin 0204 292 910, maanantaista perjantaihin 08.30-18.00. Varaudu siihen, että sinun täytyy tunnistautua pyydettäessä. Voit myös käyttää Mobiilipankin tai Internetkonttorin Viestit-toimintoa. Yleisiin kysymyksiin voit käyttää verkkosivustomme chat-toimintoa, maanantaista perjantaihin klo 08.30-18.00, tai lähettää sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu[at]alandsbanken.fi

2 Minne otan yhteyttä, jos haluan antaa palautetta?

Kerro mielellään meille, mitä toimintoja kaipaat tai jos sinulla on muita vinkkejä miten voimme parantaa palveluitamme entuudestaan! Asiakaspalvelu on valmis ottamaan vastaan palautteesi puhelimitse 0204 292 910, Internetkonttorin ja Mobiilipankin Viestit-toiminnon kautta tai sähköpostitse asiakaspalvelu[at]alandsbanken.fi.

Yleisiä kysymyksiä Internetkonttorista

1 Milloin Internetkonttori ja Mobiilipankki ovat avoinna?

Ålandsbankenin Internetkonttori ja Mobiilipankki ovat avoinna ympäri vuorokauden ja kaikkina viikonpäivinä.

2 Paljonko Internetkonttorin ja Mobiilipankin käyttö maksaa?

Ålandsbankenin digitaalisten palvelujen (Internetkonttori ja Mobiilipankki) käyttö maksaa tällä hetkellä 3,00 euroa kuukaudessa. Premium ja Private Banking -asiakasetuna digitaaliset palvelut ovat maksuttomia. Maksu veloitetaan tililtäsi automaattisesti kuukausittain. Kotimaan maksuista ja eurotileiltäsi tekemistäsi tilisiirroista ei veloiteta palvelumaksua.

3 Millä selaimilla Internetkonttoria voi käyttää?

Sivuston ulkonäkö ja toiminnot on testattu ja toimivat ongelmitta useilla selaimilla. Selaimesta kannattaa käyttää aina uusinta versiota. Vanhoista versioista löydetään jatkuvasti turvallisuusaukkoja, jotka voivat vaarantaa verkkopankkiyhteyden tietoturvan. Suosittelemme seuraavia selaimia PC-tietokoneille: Chromium, Mozilla Firefox tai Google Chrome, sekä MAC-käyttäjille: Apple Safari, Mozilla Firefox eller Google Chrome

4 Saan kehoituksen tyhjentää välimuisin (cahce), miten teen sen?

Välimuisti (cache) ja selaushistoria toimivat hieman eri tavoilla selaimesta riippuen. Voit kokeilla näppäinyhdistelmää Ctrl+Shitf+Del, joka useimmissa selaimissa avaa selaushistorian poistovaihtoehdon.

5 Mistä tiedän, että tietokoneeni ja Internetkonttorin välinen yhteys on turvallinen?

Ålandsbanken käyttää pankkien ja muiden Internet-toimijoiden yleisesti käyttämää turvatekniikkaa. SSL-salaustekniikka on maailmanlaajuinen standardi. Ålandsbankenin Internetkonttoria optimoidaan jatkuvasti, jotta voimme tarjota parhaan mahdollisen turvallisuuden. Salaus on toiminnassa, kun selainikkunan osoitekentässä näkyy lukittu munalukko. Voit tarkistaa, että palvelimen sertifikaatti kuuluu Ålandsbanken Abp:lle klikkaamalla kahdesti lukkokuvaketta..

6 Miksi tilapäistä cookie-tunnistetiedostoa käytetään?

Ålandsbanken käyttää evästettä (cookie) Internetkonttorissa käymäsi istunnon hallintaan ja tunnistamiseen. Internetkonttori käyttää ainoastaan tilapäisiä cookie-tiedostoja, jotka eivät tallennu tietokoneellesi. Ålandsbankenin Internetkonttori ei toimi ilman eväste-asetusta.

7 Mitä teen, kun tekstiä on vaikea lukea näytöltä?

Monissa selaimissa voit itse vaihdella merkkien kokoa, painamalla ja pitämällä Ctrl-nappia pohjassa ja samalla vierittämällä hiiren vieritysnäppäintä, vaihtoehtoisesti + ja - näppäimiä. Suurennus (Zoom) löytyy myös usein selaimen asetuksista.

8 Voinko tulostaa sivuja?

Sivujen alareunassa on linkki Tulosta tämä sivu. Jos et löydä linkkiä, käytä selaimen tulostintoimintaa, Tiedosto – Tulosta. Tulosteen ulkonäkö saattaa vaihdella selainten välillä.

Internetkonttoriin kirjautuminen

1 Mitä tarvitsen kirjautuakseni Internetkonttoriin?

Voidaksesi käyttää Internetkonttoria sinun on oltava Ålandsbankenin asiakas ja sinulla on oltava pankin kanssa Sopimus digitaalisista palveluista. Jollet vielä ole Ålandsbankenin asiakas voit vierailla konttorissamme, jolloin laadimme sopimuksen odottaessasi. Varmistaudu varmentamaan henkilöllisyytesi. Kun teet Sopimuksen digitaalisista palveluista, saat samalla sinulle summittaisesti valitun käyttäjätunnuksen. Käyttäjätunnus ilmoittaa henkilöllisyytesi ottaessasi yhteyttä Internetkonttoriin. Käyttäjätunnuksen lisäksi saat kertakäyttöisen salasanan ja tunnuslukutaulukon. Sinun tulee vaihtaa kertakäyttöinen salasana henkilökohtaiseen salasanaan ensimmäisen sisäänkirjautumisen yhteydessä. Annettuasi henkilökohtaisen salasanasi sinua pyydetään antamaan tunnuslukutaulukostasi annetun kohdan mukainen tunnusluku. Tunnuslukutaulukon tunnuslukuja käytetään pankkijärjestelmän sinulle satunnaisesti antamien kohtien mukaisesti. Muista säilyttää käyttäjätunnuksesi, salasanasi ja tunnuslukutaulukko aina erillään toisistaan! Kun olet aktivoinut digitaaliset palvelut voit myös aktivoida Ålandsbanken e-ID:n, jota voit käyttää kirjautuessasi sisään Internetkonttoriin. Voit lukea lisää Ålandsbanken e-ID:stä siitä koskevasta luvusta.

2 Miksi istuntoni Internetkonttorin kanssa on äkillisesti katkennut?

Jos olet unohtanut päättää istunnon, yhteys pankkiin katkeaa automaattisesti tietyn ajan kuluttua. Tämä tehdään turvallisuussyistä pankkiasioittesi suojelemiseksi. Pankkiyhteyden avaamiseksi sinun on kirjauduttuva sisään uudelleen.

3 Mitä teen jos kadotan tai unohdan sisäänkirjautumistietoni?

Henkilökohtaisissa pankkiasioissa voit ottaa yhteyttä meihin lähettämällä viestin joko Internetkonttorissa tai Mobiilipankissa. Jos sinulla ei ole sisäänkirjautumistietojasi, tulee sinun vierailla lähimmässä konttorissamme tai ottaa yhteyttä Asiakaspalveluun, puhelimitse numeroon 0204 292 920, avoinna ma-pe klo 8.30 - 18.00. Jos kyse on jostakin yleisestä asiasta, voit ottaa yhteyttä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu[at]alandsbanken.fi.

4 Mitä minun on muistettava, kun olen kirjautunut sisään Internetkonttoriin tietokoneesta, jota käyttävät useammat henkilöt?

Kirjaudu ulos, tyhjennä tietokoneen välimuisti ja sulje kaikki verkkosivut, kun lopetat Internetkonttorin käytön.

Verkkoselaimissa on välimuisti (cache), jotta samojen sivujen uudelleenlatautuminen sujuisi nopeammin. Välimuisti tallentaa käyttämäsi sivut tietokoneen välimuistiin. Internetkonttorin sivuja voi myös tallentua välimuistiin, josta niitä voi löytää esim. askelpalautinnäppäimellä (backspace), kun joku muu käyttää samaa tietokonetta esimerkiksi kirjastoissa, oppilaitoksissa, nettikahviloissa jne. Käytännöllinen vihje yleistä tietokonetta käyttäessä on hyödyntää verkkoselaimen ominaisuutta yksityiseen selaamiseen (InPrivate Browsing, Private browsing, Incognito-tila). Tällöin verkonselain ei tallenna sivustovierailujasi.

Välimuisti ja sivustovierailusi tallentuvat eri tavalla eri verkonselaimissa. Voit testata näppäinyhdistelmää Ctrl+Shift-Del, sillä useimmissa verkonselaimissa se avaa Poista välimuisti/sivustovierailu-vaihtoehdon.

5 Miten suojaan digitaalisen allekirjoitukseni?

Koska käyttäjätunnus, salasana , kertakäyttöiset tunnusluvut sekä Ålandsbanken e-ID muodostavat digitaalisen allekirjoituksesi, ota huomioon seuraavat asiat:

1. Säilytä käyttäjätunnus, salasana, tunnuslukutaulukko ja e-ID-tunnusluku huolellisesti ja erillään toisistaan.
2. Älä kirjoita sisäänkirjautumistietojasi siten, että ne ovat helposti tunnistettavissa, vaan opettele ne ulkoa.
3. Varmista säännöllisesti, että tunnuslukutaulukko on hallussasi.
4. Suojaa mobiililaitteesi näytön lukituksella.
5. Älä luovuta digitaalista allekirjoitusta tai osaa siitä ulkopuoliselle.

Pankki ei koskaan pyydä sinua ilmoittamaan digitaalista allekirjoitusta tai osaa siitä sähköpostitse, emme myöskään koskaan ota yhteyttä sinuun muiden kanavien kautta ja pyydä sinulta digitaalista allekirjoitusta tai osaa siitä.

6 Miten suljen sisäänkirjautumistietoni?

Voit estää pääsyn Internetkonttoriisi ottamalla yhteyttä sulkupalveluumme, puhelin 09-6964 6800. Sulkupalvelu on avoinna ympäri vuorokauden. Toimistoaikana voit ottaa yhteyttä myös Asiakaspalveluumme, joko lähettämällä viestin Internetkonttorissa tai Mobiilipankissa tai puhelimitse numeroon 0204 292 920. Jos kyse on jostakin yleisestä asiasta, voit ottaa yhteyttä lähettämällä viestin sähköpostiosoitteeseen asiakaspalvelu[at]alandsbanken.fi. Voit ottaa myös yhteyttä lähimpään Ålandsbankenin konttoriin.

Ålandsbanken e-ID

1 Mitä tarvitsen voidakseni käyttää Ålandsbanken e-ID:tä?

Jotta voit käyttää Ålandsbanken e-ID:tä sinun tulee olla pankkimme asiakas ja sinulla tulee olla sopimus digitaalisista palveluista. Sen lisäksi sinun tulee ladata Mobiilipankki-sovellus:

1. Hae ”Ålandsbanken Finland” App Store- tai Google Play-sovelluskaupasta.

2. Valitse ja asenna sovellus. Voit tarvita salasanasi sovelluskauppaan.

3. Kirjaudu sisään käyttäjätunnuksen, salasanan ja tunnuslukutaulukon avulla.

Kun olet aktivoinut digitaaliset palvelut ja kirjautunut sisään Mobiilipankkiin voit myös aktivoida Ålandsbanken e-ID:n.

2 Kuinka aktivoin Ålandsbanken e-ID:n?

Kun olet ladannut Mobiilipankin ja kirjautunut sisään ensimmäisen kerran, voit aktivoida e-ID:n. Jos haluat aktivoida e-ID:n myöhemmin, voit tehdä sen Mobiilipankin päävalikon kautta.

Valitse matkapuhelinnumero tekstiviestitse lähetettävää vahvistuskoodia varten. Jos olet täyttänyt puhelinnumeron Internetkonttorissa, näet sen valmiiksi täytettynä. Saat tekstiviestillä vahvistuskoodin e-ID:n aktivointia varten, täytä se ja valitse Jatka.

Valitse nelinumeroinen tunnusluku, jonka avulla tunnistaudut jatkossa. e-ID:n tunnusluvun valinta vahvistetaan tunnusluvulla tunnuslukutaulukosta.

Jos laitteesi tukee sormenjälkitunnistusta voit aktivoida sormenjälkitunnistuksen heti, tai myöhemmin Mobiilipankin Asetukset-valikosta.

Ålandsbanken e-ID on nyt aktivoitu, ja kirjaudut ulos Mobiilipankista. Sen jälkeen voit kirjautua sisään e-ID:llä ja kokeilla uutta kätevää tunnistautumismenetelmää.

 

3 Kuinka käytän Ålandsbanken e-ID:tä?

Ålandsbanken e-ID:llä on pääasiallisesti kolme käyttötarkoitusta:

1. Sisäänkirjautuminen Internetkonttoriin ja Mobiilipankkiin. Kirjaudut sisään Internetkonttoriin täyttämällä käyttäjätunnuksesi ja valitsemalla Kirjaudu sisään. Avaa sen jälkeen Mobiilipankkisi ja tunnistaudu Ålandsbanken e-ID:llä, jolloin kirjaudut automaattisesti sisään Internetkonttoriin. Mobiilipankissa valitset vaihtoehdon Kirjaudu sisään e-ID:llä.

2. Toimeksiantojen vahvistaminen Internetkonttorissa ja Mobiilipankissa (esimerkiksi eri maksutoimeksiannot, tilin avaukset jne.). Jos olet kirjautunut sisään Ålandsbanken e-ID:llä, vahvistat kaikki toimeksiannot Internetkonttorissa tai Mobiilipankissa e-ID:lläsi. Huomioi että et voi vaihtaa tunnuslukutaulukkoasi tai salasanaasi jos kirjaudut sisään Ålandsbanken e-ID:llä.

3. E-tunnistautuminen. Jos sinun täytyy tunnistautua jollekin viranomaiselle (Verohallinto, Kela jne. ), voit käyttää Ålandsbanken e-ID:tä. Sama e-tunnistautuminen tehdään e-maksussa tai kun käytät MasterCardin® kehittämää SecureCode-palvelua, jonka avulla verkkokauppojen maksut vahvistetaan.

4 e-ID:ni on lukittu, mitä voin tehdä?

Jos olet antanut väärän e-ID-tunnusluvun liian monta kertaa, e-ID:si lukittuu etkä voi käyttää sitä, vaan se täytyy poistaa. Voit aktivoida e-ID:n kahdella eri tavalla.

1. Poista pääsy Mobiilipankkiin laitteesta, jossa e-ID:si on lukittu. Silloin kirjaudut sisään käyttäjätunnuksen, salasanan ja tunnuslukutaulukon avulla ja voit aktivoida e-ID:n uudelleen.

2. Kirjaudu sisään Mobiilipankkiin jossa olet aktivoinut e-ID:n ja valitse Asetukset. Näet lukitun e-ID:n, ja voit poistaa sen pyyhkäisemällä vasemmalle ja valitsemalla Poista. Aktivoi sen jälkeen e-ID uudelleen Mobiilipankin päävalikon kautta, samalla tavalla kuin aktivoidessasi e-ID:n ensimmäistä kertaa.

Jos sinulla ei ole sisäänkirjautumistietojasi, tulee sinun käydä lähimmässä pankkikonttorissasi tai soittaa Asiakaspalveluun, puhelin 0204 292 910, auki maanantaista perjantaihin klo 08.30-18.00.

5 Tarvitsenko tunnuslukutaulukkoani aktivoituani Ålandsbanken e-ID:n?

Kyllä, älä heitä pois tunnuslukutaulukkoasi! Tarvitset sitä aktivoidessasi uuden e-ID:n tai jos tunnistaudut puhelimitse Ålandsbankenille.

6 Kuinka suojaan Ålandsbanken e-ID:ni?

Koska Ålandsbanken e-ID on digitaalinen allekirjoituksesi samalla tavalla kuin käyttäjätunnuksesi, salasanasi ja tunnuslukutaulukkosi, tulee sinun muistaa seuraavat asiat:


  1. säilytä kaikki sisäänkirjautumistietosi huolellisesti eri paikoissa

  2. älä kirjoita sisäänkirjautumistietojasi siten, että ne ovat helposti tunnistettavissa, vaan opettele ne ulkoa

  3. varmista säännöllisesti, että tunnuslukutaulukko on hallussasi

  4. suojaa mobiililaitteesi näytön lukituksella

  5. älä luovuta digitaalista allekirjoitusta tai osaa siitä ulkopuoliselle

Pankki ei koskaan pyydä sinua ilmoittamaan digitaalista allekirjoitusta tai osaa siitä sähköpostitse, emme myöskään koskaan ota yhteyttä sinuun muiden kanavien kautta ja pyydä sinulta digitaalista allekirjoitusta tai osaa siitä.

7 Kuinka poistan Ålandsbanken e-ID:n?

Voit poistaa Ålandsbanken e-ID:n sekä Internetkonttorissa (Pankkisi ¿ Asetukset ¿ e-ID-asetukset) että Mobiilipankin asetuksista.

Voit estää pääsyn digitaalisiin palveluihisi (Internetkonttori, Mobiilipankki ja Ålandsbanken e-ID) ottamalla yhteyttä sulkupalveluumme, puhelin 09-6964 6800. Sulkupalvelu on avoinna ympäri vuorokauden. Toimistoaikana voit ottaa yhteyttä myös Asiakaspalveluumme, joko lähettämällä viestin Internetkonttorissa tai Mobiilipankissa tai puhelimitse numeroon 0204 292 920. Jos kyse on jostakin yleisestä asiasta, voit ottaa yhteyttä lähettämällä viestin sähköpostiosoitteeseen asiakaspalvelu[at]alandsbanken.fi. Voit ottaa myös yhteyttä lähimpään Ålandsbankenin konttoriin.

Internetkonttorin toiminnot

Kysymyksiä tileistä

1 Mitkä tilit voin liittää Internetkonttoriin?

Maksuihin voit liittää tavalliset euromääräiset käyttelytilisi, Itämeritilisi ja säästötilisi. Valuuttatilisi voit littää tehdäksesi omia tilinsiirtoja. Tilitapahtumat saat valuuttatileistäsi, sijoitustalletuksistasi ja lainatileistäsi. Myös tilit, joihin sinulla on käyttöoikeus, voidaan littää joko maksuoikeudella tai ainoastaan tilitapahtumien näkemiseen.

2 Voinko avata tilin Internetkonttorissa?

Kyllä, voit avata sekä käyttelytilejä että säästötilejä Internetkonttorissasi. Palvelu on maksuton ja saat heti tilin käyttöösi, kun olet hyväksynyt sopimukset ja ehdot.

3 Voinko vaihtaa tilieni järjestystä?

Kyllä, klikkaa tililistan yläpuolella olevaa ja räätälöi järjestys haluamaksesi. Voit vaihtaa tiliesi järjestystä myös toiminnossa Nimeä ja räätälöi tilit, jonka löydät klikkaamalla välilehteä Pankkini ja valikkokohtaa Asetukset..

4 Voinko muuttaa tilin nimeä Internetkonttorissa?

Kyllä, klikkaa tililistan yläpuolella olevaa ja vaihda tilin nimi haluamaksesi. Voit vaihtaa tilisi nimeä myös toiminnossa Nimeä ja räätälöi tilit, jonka löydät klikkaamalla välilehteä Pankkini ja valikkokohtaa Asetukset.

5 Kuinka ajantasalla tilitietoni ovat Internetkonttorissa?

Kaikki tilitiedot ilmoitetaan reaaliajassa, mikä tarkoittaa, että tiedot tilitapahtumista ja saldoista ovat jatkuvasti ajantasalla (poikkeuksena lyhyet huoltokatkokset)

6 Voinko lajitella tilitapahtumat?

Kyllä, klikkaa tapahtumaluettelon otsakkeita tai tapahtumaluettelon yläpuolella olevaa ja räätälöi järjestys haluamaksesi.

7 Kuinka pitkällä aikavälillä tilitapahtumani näkyvät?

Voit valita tilitapahtumia viimeisen 6 vuoden ajalta, enintään18 kuukautta kerrallaan.

8 Miten muutan tiliotetietojani?

Jos haluat muutttaa tiliotetietojasi, klikkaa toimintoa Tiliotteet ja valitse Muuta tiliotetietoja.

9 Mitä tiliote maksaa?

Digitaaliset tiliotteet Internetkonttorissa ovat maksuttomia. Mikäli haluat saada tiliotteen postitettuna, veloitamme siitä kustannuksen voimassaolevan hinnaston mukaisesti.

10 Miten vaihdan veloitettavaa tiliä?

Jos haluat vaihtaa tiliä, jolta Internetkonttorin palvelumaksu veloitetaan, pyydämme sinua ottamaan yhteyttä meihin klikkaamalla välilehteä Viestit ja valikkokohtaa Kirjoita viesti ollessasi sisäänkirjautuneena. Ilmoita, että haluat vaihtaa veloitustiliä ja kerro uusi veloitustili..

11 Miten lopetan tilin?

Jos haluat lopettaa tilin, pyydämme sinua ottamaan yhteyttä Asiakaspalveluun klikkaamalla välilehteä Viestit ja valikkokohtaa Kirjoita viesti ollessasi sisäänkirjautuneena.

Jos haluat lopettaa tilin, jolta kuukausimaksu digitaalisista palveluista veloitetaan, sinun on ilmoitettava sen tilalle uusi veloitettava tili. Jos haluat lopettaa tilisi ja jos tilillä on varoja, sinun on ilmoitettava, mille tilille varat ja mahdollinen korko siirretään. Ilmoita pankin nimi ja täydellinen tilinumero.

Huomaa, että jos sinulla on tiliin liitettynä pankkikortti, sinun on palautettava kortti meille kahtia leikattuna.
Voit ilmoittaa tilin lopettamisesta myös postitse lähettämällä siitä ilmoituksen sekä mahdollisen kortin osoitteella Ålandsbanken Abp, Asiakaspalvelu, PB 3, AX-22101 Mariehamn.

Kysymyksiä maksuista

1 Tarvitseeko minun vahvistaa pikasiirto omalta tililtäni toiselle tililleni?

Ei, koska siirto tapahtuu Ålandsbankenissa olevien tilien välillä, sinun ei tarvitse vahvistaa siirtoa.

2 Millaisia maksuja voin tehdä Internetkonttorissa?

Voit tehdä omia tilinsiirtoja, euromaksuja ja ulkomaanmaksuja. Tehtyäsi e-laskusopimuksen voi myös ottaa vastaan e-laskuehdoituksia sekä tarkistella, muuttaa ja hyväksyä e-laskuja. Euromaksut, ulkomaanmaksut ja e-laskut vahvistat tunnusluvulla tunnuslukutaulukostasi tai Ålandsbanken e-ID:llä.

3 Mikä on e-laskuehdoitus?

E-laskuehdoitus on yritykseltä saamasi e-laskun liittymäehdoitus. Ehdoitus on näkyvillä 31 päivää ja voit hyväksyä tai poistaa sen Internetkonttorissa.

4 Milloin maksu on suoritettu?

Maksut toiselle tilille Ålandsbankenissa
- suoritetaan heti kun olet vahvistanut maksut
- suoritetaan samana päivänä, mikäli ne on vahvistettu kello 24.00 mennessä.
Huom! Kello 22.45 jälkeen pankille vahvistettuihin maksuihin tulee kirjauspäiväksi (tilinpitopäiväksi) seuraavan pankkipäivän päivämäärä.

Maksut tilille toisessa kotimaisessa pankissa
- suoritetaan heti kun olet vahvistanut ne ja mikäli maksut on vahvistettu ennen kello 22.45, ne siirretään saajan pankkiin tulevan yön aikana. Maksut suoritetaan edellä mainitun mukaisesti, mikäli tilillä on tarvittava kate. Jos olet rekisteröinyt ja vahvistanut maksun, jonka maksupäivä on vastaisuudessa, maksu suoritetaan maksupäivän aamuna.

5 Miksi maksuani ei ole suoritettu?

Jos maksussasi on virheitä tai tililläsi ei ole eräpäivänä maksuun tarvittavaa katetta, maksua ei suoriteta. Sen sijaan pankin maksujärjestelmä yrittää suorittaa maksun vielä kolmena seuraavana pankkipäivänä. Jos tilillä vielä tuolloinkaan ei ole tarpeeksi rahaa maksua varten tai jos maksussa mahdollisesti olevia virheitä ei ole korjattu, maksutoimeksianto poistetaan pankin maksujärjestelmästä. Sen jälkeen kun maksutoimeksianto on poistettu pankin järjestelmästä, se näkyy Hylättynä maksuna toiminnossa Erääntyvät maksut. Hylätystä maksutoimeksiannosta saat myös viestin Internetkonttoriisi.

6 Voinko nähdä vuorokautisen maksurajani ja miten muutan sitä?

Jos haluat nähdä vuorokautisen maksurajasi, löydät sen digitaaliset palvelut -sopimuksestasi. Sopimuksen löydät kohdasta Pankkisi - Sopimukset ja ehdot.

Kun haluat muuttaa maksujen vuorokausikohtaista ylärajaa, ota yhteyttä Asiakaspalveluun klikkaamalla välilehteä Viestit ja valikkokohtaa Kirjoita viesti ollessasi sisäänkirjautuneena tai puhelimitse numeroon 0204 292 920. Avoinna ma-pe klo 8.30 - 18.00. Voit ottaa myös yhteyttä lähimpään Ålandsbankenin konttoriin

7 Miten rekisteröin toistuvan maksun?

Täytä maksun kaikki tiedot ja valitse maksun aikaväli sivun alareunasta. Täytä viimeinen voimassaolopäivä, kun haluat toistuvaismaksun päättyvän tiettyyn päivämäärään..

8 Mitä tapahtumalaji tarkoittaa?

Tapahtumalaji on merkintä siitä, millaisen maksun sinä olet suorittanut. Tästä on sinulle apua lajitellessasi maksuja tai laatiessasi maksuista yhteenvedon.

9 Miten muokkaa vahvistamattomia maksuja toimii?

Kun olet rekisteröinyt maksun, siirtyy se vahvistamattomiin maksuihin. Listassa näytetään euromaksusi ja e-laskusi, joita ei ole vielä vahvistettu tunnusluvulla tai Ålandsbanken e-ID:llä. Voit muokata niiden järjestystä sen mukaan, milloin maksu tai lasku on lisätty, eräpäivän ja maksutilin mukaan. Lajittelujärjestys voi olla joko nouseva tai laskeva. Järjestystä muokkaamalla voit saada juuri sinulle sopivan yleiskuvan.

10 Mikä on Maksunsaajalista?

Maksunsaajalistalle voit tallentaa tiedot sellaisten omien maksujesi saajista, joille sinulla on usein maksuja. Sen jälkeen voit helposti noutaa saajan tiedot rekisteristä rekisteröidessäsi uutta maksua.

11 Miten käytän viivakoodilukijaa?

Klikkaa painiketta Lue viivakoodi Euromaksu-kuvassa. Klikkaa sen jälkeen tyhjää kenttää ja lue viivakoodi viivakoodilukijalla.

12 Miten tilaan kuitin?

Kuitin voit tilata samalla kun rekisteröit maksusi. Voit tilata kuitin myös aikaisemmista tilitapahtumista. Postitse lähettävistä kuiteista veloitetaan voimassa olevan palveluhinnaston mukainen maksu.

Kysymyksiä korteista

1 Voinko hakea korttia Internetkonttorissa?

Tarjoamme täysi-ikäisille yksityishenkilöille mahdollisuutta hakea korttia Internetkonttorissa. Tutustu korttivalikoimaamme ja löydä itsellesi sopiva kortti.

2 Mikä on Åland Index?

Ålandsbanken on yhteistyökumppaniensa avulla ottanut käyttöön Åland Indexin, joka laskee hiilijalanjälkesi korttiostostesi perusteella. Nähdäksesi Åland Indexin tarvitset käyttöösi biohajoavan Itämerikortin.

3 Mitä kortin asetuksia voin itse tehdä?

Voit rajoittaa kortin turvallisuusrajoja, kuten alueet, joilla korttia voi käyttää sekä osto-ja nostorajoja.

4 Miten suojaan korttitietojani?

Säilytä korttisi huolellisesti äläkä luovuta sitä ulkopuolisille. Jos valitset henkilökohtaisen tunnusluvun, älä valitse tunnuslukua, joka on helposti arvattavissa, kuten syntymäaikasi tai helppo numerosarja kuten 1111 eller 1234. Opettele tunnuslukusi ulkoa ja ole tietoinen kortin turvarajoista ja miten voit muuttaa niitä.

  • Suojaa aina tunnuslukusi huolellisesti.

  • Varmista, että kukaan ei näe tunnuslukuasi, kun näppäilet sen automaattiin tai maksuterminaaliin. Paras turva tunnusluvun urkintaa vastaan on suojata kortin tunnusluku aina sitä syötettäessä. Tämän voi tehdä esimerkiksi peittämällä näppäimistön toisella kädellä.

  • Mikäli havaitset automaatissa jotakin epäilyttävää, älä käytä sitä. Ota yhteys automaatin ylläpitäjään, numero löytyy aina automaatista.

  • Muista ottaa korttisi ja käteisautomaatilla rahasi ja mahdollinen kuittisi ennen poistumista.

  • Ole tarkkaavainen, jos tuntematon ihminen tarjoaa pyytämättä apuaan tai muutoin lähestyy sinua automaatilla ollessasi.


Jos epäilet väärinkäyttöä, ota välittömästi yhteys yhteiseen korttinumeroon 020 333.

Muita kysymyksiä

1 Mitä tarkoittavat kuvakkeet ja

Kun klikkaat saat näkyviin opastetekstit, jotka antavat ohjeita kunkin sivun toiminnoista. Klikkaamalla voit tehdä omia räätälöintejä.

2 Miten Saldopalvelu toimii sähköpostitse tai SMS-viestinä?

Voit helposti pitää silmällä tilisaldoa ja tilisi tärkeitä tapahtumia aktivoimalla toiminnon Toistuva saldotieto tai Saldorajahälytys. Voit valita, haluatko tiedot tilistäsi tekstiviestinä tai sähköpostitse.

3 Mikä on Talouteni?

Tämä sivu antaa sinulle kokonaiskuvan siitä, minne maksut tililtäsi ovat menneet.Valitset itse, mitkä omat tai perheesi tilit haluat mukaan yhteenvetoon. Sen jälkeen valitset ajanjakson, jonka aikana tapahtuneista maksuista haluat laatia yhteenvedon.

Voit lajitella tilitapahtumat maksulajeittain tai maksajan/saajan mukaan. 
Kun klikkaat Laadi yhteenveto, saat yhteenvedon valitsemaltasi ajalta. Yhteenvedon linkkien kautta voit myös muuttaa maksulajia omien toivomustesi mukaiseksi.

4 Voinko vaihtaa kieltä?

Kyllä, jos olet kirjautunut sisään ja haluat vaihtaa sivujen kieltä, napsauta välilehteä Pankkini ja valitse Asetukset ja sen jälkeen valikosta Kieli. .

5 Miten teen osoitteenmuutoksen ja muutan muita yhteystietojani?

Jos olet muuttanut tai puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi on muuttunut, voit itse vaihtaa tietosi oikeiksi. Valitse välilehti Pankkini ja valikkokohta Profiilini. Muuta tiedot ja napsauta Tallenna asetukset.

6 Voinko käsitellä liitteitä?

Toki, tavallisimpia liitetiedostoja (MS Office, Open office, -pdf jne.) voit sekä lähettää että vastaanottaa turvallisesti Internetkonttorissasi.

7 Miten päätän sopimukseni Internetkonttorin käytöstä?

Jos haluat päättää Sopimuksen digitaalisista palveluista, pyydämme sinua ottamaan yhteyttä Asiakaspalveluun klikkaamalla välilehteä Viestit ja valikkokohtaa Kirjoita viesti ollessasi sisäänkirjautuneena. Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse numeroon 0204 292 920 ja kertoa haluavasi päättää sopimuksesi. Avoinna ma-pe klo 8.30 - 18.00.

Mobiilipankkia koskevat kysymykset löydät Mobiilipankin valikosta, otsikon Ota yhteyttä alta