Verifiera mottagaren av eurobetalning

En ny tjänst för verifiering av betalningsmottagaren tas i bruk i början av oktober 2025 inom SEPA-området (Single Euro Payment Area). Varje gång du gör en eurobetalning behöver du först verifiera betalningsmottagaren. Verifieringen kontrollerar att namnet och kontonumret du angett överensstämmer med uppgifterna hos mottagarens bank, vilket ger en ökad trygghet för dig som betalar om att betalningen går åt rätt mottagare.

När du angett mottagarens namn och kontonummer kan du få olika svar:
- mottagarens uppgifter överensstämmer med varandra
- mottagarens uppgifter överensstämmer delvis med varandra
- mottagarens uppgifter överensstämmer inte med varandra
- uppgifterna kunde inte verifieras.

Även om uppgifterna inte överensstämmer med varandra eller överensstämmer endast delvis med varandra, kan du välja att genomföra betalningen på eget ansvar. Om mottagarens uppgifter inte kunde verifieras kan det exempelvis bero på ett tekniskt fel hos mottagarens bank eller att mottagarens konto är avslutat.

För att få ett överensstämmande svar, tänk på att:
- Ange mottagarens hela för- och efternamn
- Då du betalar fakturor, ange hela företagets namn, så som det står på fakturan
- Undvik smeknamn och förkortningar

Då du tar emot en betalning, kom ihåg att uppge hela ditt för- och efternamn, så att betalaren kan säkerställa att kontot och ditt namn överensstämmer.

Tjänsten för verifiering av betalningsmottagaren (eng. Verification of Payee) är en del av EU:s förordning om direktbetalningar och gäller alla banker i euroländer från och med den 9 oktober 2025. Syftet är att förhindra betalningar till fel mottagare och förbättra säkerheten för betalaren både vid vanliga eurobetalningar och SEPA-expressbetalningar.

Vanliga frågor och svar

Vad betyder det att verifiering inte kunde utföras?
- Det kan bero på flera orsaker som till exempel tekniskt fel hos mottagarbanken som gör att du inte får ett svar, kontot är avslutat eller att mottagarens bank inte ännu har anpassat för verifieringen, såsom alla icke-euroländer.

Jag har betalat till samma mottagare länge, men nu säger VOP att mottagarens uppgifter inte stämmer?
- Kontrollera att du angett hela för- och efternamnet eller företagets namn i sin helhet. För myndigheter, pröva både "Skatteförvaltningen" och "Verohallinto".
Resultatet av verifieringen påverkar inte förmedlingen av betalningen, som utförs till det kontonummer du angett.

Vilken mottagare ska jag ange på ett delat konto?
- Du kan ange endera kontoägare som mottagare, matchning av det du angett sker alltid mot det närmast motsvarande namnet.
Föregående