Euromaksun saajan tarkistamispalvelu
8.10.2025
Uusi maksunsaajan tarkistamispalvelu otetaan käyttöön lokakuun alussa SEPA-alueella Euroopassa. Ennen kuin teet euromaksun, sinun tulee tarkistaa maksunsaajan tiedot. Näin varmistamme, että antamasi nimi ja tilinumero vastaavat vastaanottajan pankin tietoja. Tämä lisää varmuutta siitä, että tekemäsi maksu menee oikealle vastaanottajalle.
Kun olet antanut maksunsaajan nimen ja tilinumeron, voit saada jonkin seuraavista vastauksista:
- maksunsaajan tiedot vastaavat toisiaan
- maksunsaajan tiedot lähes vastaavat toisiaan
- maksunsaajan tiedot eivät vastaa toisiaan
- maksunsaajan tietoja ei voitu tarkistaa
Vaikka tiedot eivät vastaisi toisiaan tai vastaisivat vain osittain, voit halutessasi suorittaa maksun omalla vastuullasi. Jos maksunsaajan tietoja ei voitu tarkistaa, se voi johtua esimerkiksi teknisestä viasta vastaanottajapankissa tai siitä, että vastaanottajan tili on suljettu.
Jotta tiedot täsmäisivät toisiaan, huomioi seuraavat asiat:
- Anna maksunsaajan koko etu- ja sukunimi
- Kun maksat laskuja, anna yrityksen koko nimi siten, kuin se lukee laskussa
- Vältä lempinimiä ja lyhenteitä
Muista myös antaa oma koko etu- ja sukunimesi, kun vastaanotat maksun, jotta maksaja voi sujuvammin tarkistaa tilin ja nimen maksaessaan. Maksunsaajan tarkistamispalvelu (eng. Verification of Payee) on osa EU:n suoramaksuasetusta ja koskee kaikkia pankkeja euromaissa 9. lokakuuta 2025 alkaen. Tavoitteena on vähentää maksuja väärälle saajalle ja parantaa maksajan turvallisuutta sekä tavallisissa euromaksuissa että SEPA-pikasiirroissa.
Yleisiä kysymyksiä ja vastauksia
Mitä tarkoittaa, että maksunsaajan tietoja ei voitu tarkistaa?
- Tämä voi johtua monesta syystä, esimerkiksi teknisestä viasta saajan pankissa, saajan tili on lopetettu tai siitä, että saajan pankki ei vielä tue tarkistamista (kaikki maat, joiden valuutta on muu kuin euro).
Olen maksanut samalle saajalle monta kertaa ennen, mutta nyt saan vastauksen, jossa lukee että saajan tiedot eivät vastaa toisiaan
- Tarkista että olet antanut saajan koko etu- ja sukunimen tai yrityksen nimen kokonaisuudessaan. Viranomaisen nimeä voit kokeilla sekä ruotsiksi ja suomeksi.
Tarkistamisen tulos ei vaikuta maksun välittymiseen, vaan maksu välittyy aivan kuten ennenkin tilinumeron mukaan.
Jos maksan tilille jolla on useampia tilinhaltijoita, kenen nimeä käytän?
- Voit valita kenelle osoitat maksun, tarkistaminen suoritetaan aina nimeen, joka eniten vastaa antamaasi nimeä.
Kun olet antanut maksunsaajan nimen ja tilinumeron, voit saada jonkin seuraavista vastauksista:
- maksunsaajan tiedot vastaavat toisiaan
- maksunsaajan tiedot lähes vastaavat toisiaan
- maksunsaajan tiedot eivät vastaa toisiaan
- maksunsaajan tietoja ei voitu tarkistaa
Vaikka tiedot eivät vastaisi toisiaan tai vastaisivat vain osittain, voit halutessasi suorittaa maksun omalla vastuullasi. Jos maksunsaajan tietoja ei voitu tarkistaa, se voi johtua esimerkiksi teknisestä viasta vastaanottajapankissa tai siitä, että vastaanottajan tili on suljettu.
Jotta tiedot täsmäisivät toisiaan, huomioi seuraavat asiat:
- Anna maksunsaajan koko etu- ja sukunimi
- Kun maksat laskuja, anna yrityksen koko nimi siten, kuin se lukee laskussa
- Vältä lempinimiä ja lyhenteitä
Muista myös antaa oma koko etu- ja sukunimesi, kun vastaanotat maksun, jotta maksaja voi sujuvammin tarkistaa tilin ja nimen maksaessaan. Maksunsaajan tarkistamispalvelu (eng. Verification of Payee) on osa EU:n suoramaksuasetusta ja koskee kaikkia pankkeja euromaissa 9. lokakuuta 2025 alkaen. Tavoitteena on vähentää maksuja väärälle saajalle ja parantaa maksajan turvallisuutta sekä tavallisissa euromaksuissa että SEPA-pikasiirroissa.
Yleisiä kysymyksiä ja vastauksia
Mitä tarkoittaa, että maksunsaajan tietoja ei voitu tarkistaa?
- Tämä voi johtua monesta syystä, esimerkiksi teknisestä viasta saajan pankissa, saajan tili on lopetettu tai siitä, että saajan pankki ei vielä tue tarkistamista (kaikki maat, joiden valuutta on muu kuin euro).
Olen maksanut samalle saajalle monta kertaa ennen, mutta nyt saan vastauksen, jossa lukee että saajan tiedot eivät vastaa toisiaan
- Tarkista että olet antanut saajan koko etu- ja sukunimen tai yrityksen nimen kokonaisuudessaan. Viranomaisen nimeä voit kokeilla sekä ruotsiksi ja suomeksi.
Tarkistamisen tulos ei vaikuta maksun välittymiseen, vaan maksu välittyy aivan kuten ennenkin tilinumeron mukaan.
Jos maksan tilille jolla on useampia tilinhaltijoita, kenen nimeä käytän?
- Voit valita kenelle osoitat maksun, tarkistaminen suoritetaan aina nimeen, joka eniten vastaa antamaasi nimeä.