Nätbrottslingar fiskar efter dina inloggningsuppgifter

Varken banken, polisen eller myndigheter kontaktar dig och ber om dina bankkoder - det gör endast brottslingar.

Om du misstänker att dina inloggningsuppgifter har hamnat i fel händer, ska du spärra dina digitala tjänster genom spärrtjänsten på telefon +358 (0)9 696 468 00. Tjänsten är öppen 24 timmar i dygnet.

Kom ihåg de här sju punkterna när du sköter bankärenden på nätet:

1. Håll dina inloggningsuppgifter för dig själv - och endast för dig själv. De är personliga. Banken kontaktar inte dig för att be om dem.
2. Öppna inte bifogade filer i vanlig e-post trots att e-posten ser ut att komma från banken. Om vi skickar filer via e-post sker det via säker e-post.
3. Klicka inte på länkar i sms som ser ut att komma från banken. Vi skickar inte länkar via sms. Sms från bedragare kan hamna i samma meddelandekedja som bankens riktiga meddelanden.
4. Bekräfta inte en betalning som du inte själv har gjort. Läs alltid bekräftelsebegäran noggrant och om bekräftelse-ID:na inte stämmer, ska du låta bli att bekräfta betalningen. Om ett erbjudande verkar vara för bra för att vara sant, var aktsam.
5. För att logga in till Internetkontoret, skriv in adressen www.alandsbanken.fi eller använd ditt eget bokmärke - logga inte in via länkar du fått. Länken kan styra dig till en bluffsida.
6. Mata inte in dina person- eller bankuppgifter på en webbplats, om du inte kan säkerställa dess riktighet. Du kan hamna på falska nätsidor även via sökmotorer som Google eller Bing.
7. Om en obekant person kontaktar dig och ber dig installera något på din dator eller mobil, ska du inte göra det. Installera själv de program du behöver. I oklara situationer ska du fråga någon du känner eller vända dig till en datakunnig - och när det gäller bankärenden, kan du också kontakta oss på banken.