Kyberrikolliset kalastavat pankkitunnuksiasi

Pankki, poliisi tai viranomaiset eivät ota sinuun yhteyttä ja kysy sisäänkirjautumistietojasi - vain rikolliset tekevät sen.

Jos epäilet, että pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, tulee sinun sulkea digitaaliset palvelut sulkupalvelumme kautta, puhelin +358 (0)9 696 468 00. Sulkupalvelu on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa.

Muista nämä seitsemän kohtaa, kun hoidat pankkiasioitasi verkossa:

1. Pidä pankkitunnuksesi itselläsi - ja vain itselläsi. Ne ovat henkilökohtaisia. Pankki ei ota sinuun yhteyttä pyytääkseen niitä.
2. Älä avaa tavallisen sähköpostin liitteitä, vaikka sähköposti näyttäisi tulevan pankilta. Emme lähetä sinulle liitteitä tavallisessa sähköpostissa.
3. Älä klikkaa tekstiviestissä olevia linkkejä, vaikka tekstiviesti näyttäisi tulevan pankilta. Emme lähetä linkkejä tekstiviestillä. Huijareiden tekstiviestit voivat päätyä samaan viestiketjuun, joka sisältää pankin oikeat viestit.
4. Älä vahvista maksua, jota et ole itse tehnyt. Lue aina vahvistuspyyntö huolellisesti ja jos vahvistustunnukset eivät täsmää, älä vahvista maksua. Jos jokin tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, ole varovainen.
5. Kirjaudu sisään Internetkonttoriin kirjoittamalla osoite www.alandsbanken.fi tai käyttämällä omaa kirjanmerkkiäsi - älä kirjaudu saamasi linkin kautta. Linkki voi ohjata sinut huijaussivulle
6. Älä syötä henkilö- tai pankkitietojasi verkkosivulle, jos et voi varmistaa sivun aitoutta. Voit päätyä väärennetylle verkkosivustolle myös hakukoneen, kuten Googlen tai Bingin, kautta.
7. Jos tuntematon henkilö ottaa sinuun yhteyttä ja pyytää sinua asentamaan ohjelman tietokoneellesi tai matkapuhelimeesi, älä tee sitä. Asenna vain itse tarvitsemasi ohjelmat. Epäselvissä tilanteissa kannattaa kysyä tutulta tai kääntyä tietokoneasiantuntijan puoleen - koskien pankkiasioita, voit ottaa yhteyttä myös pankkiin.