När du tecknar avtal för användning av Ålandsbankens Internetkontor får du ett slumpmässigt utvalt användar-ID samt en tabell med engångskoder. Dessutom får du ett engångslösenord som du vid den första inloggningen ska byta till ett personligt lösenord. Du kan också välja att aktivera Ålandsbanken e-ID om du har en mobiltelefon med operativsystem iOS eller Android.
För att identifiera dig när du loggar in till Internetkontoret ger du ditt användar-ID, lösenord samt kod enligt given position från din kodtabell, eller du använder Ålandsbanken e-ID.
Engångskoderna används slumpmässigt enligt den position som banksystemet ger dig. En ny kod används varje gång du loggar in och dessutom när du bekräftar betalningarna eller ingår nya avtal med banken. Förvara alltid ditt användar-ID och tabellen med engångskoder säkert och separat från varandra!
Du ska memorera ditt personliga lösenord och e-ID lösenkod, skriv aldrig ner de någonstans! En ytterligare säkerhetsåtgärd är att ditt användar-ID spärras om felaktigt lösenord, felaktig engångskod eller del lösenkod angetts ett antal gånger. Du kan också själv spärra tillgången till ditt Internetkontor, när som helst på dygnet, genom att kontakta vår spärrtjänst på telefon 09-69646800 (från utlandet +358-9-69646800). Tjänsten är öppen 24 timmar i dygnet.
Tänk på att Ålandsbanken aldrig skickar e-post där vi ber dig uppge dina inloggningsuppgifter.