Frågor och svar

Generella frågor

Ta kontakt

1 Vart ska jag vända mig om jag behöver hjälp?

Behöver du få tag på din kundrådgivare eller någon på banken kontakta gärna vår växel, telefon 0204 29 011, mån-fre kl 9.00-16.30, så hjälper de dig att nå den personen du söker. Om du har problem eller frågor kontakta vår Kundservice, telefon 0204 292 910, måndag-fredag kl 08.30-18.00. Var beredd på att legitimera dig vid begäran. Du kan också använda meddelandefunktionen i Mobilbanken eller på Internetkontoret. Vid allmänna frågor kan du använda chattfunktionen på webbsidorna, måndag-fredag kl 08.30-18.00, eller skicka e-post till kundservice[at]alandsbanken.fi.

2 Vart ska jag vända mig om jag vill ge feedback?

Berätta gärna för oss vad det är du saknar eller om du har några andra tips på hur vi kan göra våra tjänster ännu bättre! Kundservice är redo att ta emot din feedback på telefon 0204 292 910, via Internetkontorets och Mobilbankens meddelandefunktion, via chatten på webbsidorna eller via e-post kundservice[at]alandsbanken.fi.

Allmänna frågor om Internetkontoret

1 När är Internetkontoret och Mobilbanken öppna?

Ålandsbankens Internetkontor och Mobilbanken är öppet dygnet runt, alla dagar i veckan. Behöver du hjälp med Internetkontoret eller Mobilbanken, kontakta vår Kundservice, telefon 0204 292 910, vardagar kl 08.30-18.00. Du kan också använda meddelandefunktionen på Internetkontoret eller i Mobilbanken.

2 Hur mycket kostar det att använda Internetkontoret och Mobilbanken?

Att använda Internetkontoret och Mobilbanken kostar för närvarande 3,00 euro per månad. För Premium och Private Banking -kunder ingår Internetkontoret och Mobilbanken i serviceutbudet. Avgiften debiteras ditt konto automatiskt varje månad. De inhemska betalningar och överföringar du gör från dina eurokonton i Internetkontoret och Mobilbanken är fria från avgifter.

3 Vilka webbläsare fungerar för Internetkontoret?

Webbplatsens utseende har testats i flera webbläsare. Av säkerhetsskäl rekommenderar vi den senaste versionen av webbläsare eftersom programleverantören hela tiden rättar till skönhets- och säkerhetsfel som kan vara av olika allvarlighetsgrad. För PC rekommenderar vi Chromium, Mozilla Firefox eller Google Chrome och för Mac rekommenderar vi Apple Safari, Mozilla Firefox eller Google Chrome.

4 Jag får uppmaningen att tömma cacheminnet, hur gör jag det?

Cacheminnet och webbläsarhistoriken kontrolleras på olika sätt i olika webbläsarprogram. Du kan testa tangentkombinationen Ctrl+Shitf+Del, som direkt öppnar menypunkten om att ta bort webbhistorik i de flesta webbläsare.

5 Hur vet jag att linjen mellan Internetkontoret och min dator är säker?

Ålandsbanken använder en säkerhetsteknik som är allmänt förekommande hos banker och övriga aktörer på Internet. Tekniken kallas SSL och är en världsomspännande standard. Ålandsbankens Internetkontor optimeras kontinuerligt för att erbjuda högsta möjliga säkerhet. Du kan se i webbläsarfönstrets adressfält att krypteringen är aktiv då ett låst hänglås visas. Du kan också kontrollera att certifikatet på servern tillhör Ålandsbanken Abp genom att dubbelklicka på låsikonen.

6 Varför används en temporär cookie?

Ålandsbanken använder en cookie för att kunna kontrollera och identifiera din session med vårt Internetkontor. Internetkontoret använder endast en temporär cookie som inte sparas på din dator. Utan cookie fungerar inte Ålandsbankens Internetkontor.

7 Vad gör jag om texten på skärmen är svår att läsa?

De flesta webbläsare klarar av att öka och minska storleken på texten genom att hålla knappen Ctrl nere och "scrolla" med musen, alternativt genom att trycka på + och - knapparna på tangentbordet. Förstoring (Zooming) finns också vanligtvis som alternativ i webbläsarens inställningar.

8 Kan jag skriva ut en sida?

På flera av Internetkontorets sidor finns en länk Skriv ut denna sida. Om du inte hittar länken kan du använda webbläsarens utskriftsfunktion för att skriva ut. Utskriftens utseende beror på webbläsarens inställningar.

Inloggningen till Internetkontoret

1 Vad behövs för att logga in på Intenetkontoret?

Du måste vara kund i Ålandsbanken och ha ett avtal med banken om bankens digitala tjänster för att använda Internetkontoret. Om du inte redan är kund i banken kan du besöka något av våra kontor, så ordnar vi avtalet medan du väntar. Var beredd att legitimera dig. I samband med att du tecknar avtal om bankens digitala tjänster för användning av Internetkontoret får du ett personligt användar-ID. Ditt användar-ID berättar vem du är då du kontaktar Internetkontoret. Förutom ditt användar-ID får du också ett engångslösenord och en kodtabell. Engångslösenordet ska du byta till ett personligt lösenord första gången du loggar in. Efter att du angett ditt personliga lösenord ombeds du att ge en kod enligt given position från din kodtabell. Koderna i kodtabellen används slumpmässigt enligt den position som banksystemet ger dig. Kom ihåg att alltid förvara användar-ID, lösenordet och kodtabellen på olika ställen. Efter att du aktiverat dina digitala tjänster kan du även aktivera Ålandsbanken e-ID och använda det för att logga in på Internetkontoret. Mera om Ålandsbanken e-ID läser du i avsnittet Ålandbanken e-ID.

2 Varför avslutas min session på Internetkontoret plötsligt?

Din session med banken stängs automatiskt efter en viss tid ifall du glömt att avsluta sessionen. Detta görs av säkerhetsskäl för att skydda dina bankaffärer. För att koppla upp bankförbindelsen igen måste du på nytt logga in med dina inloggningsuppgifter.

3 Vad gör jag om jag tappar bort eller glömmer mina inloggningsuppgifter?

För mer privata ärenden kan du kontakta oss genom att skicka ett meddelande genom antingen Mobilbanken eller Internetkontoret. Har du inte dina inloggningsuppgifter, behöver du besöka ditt närmaste bankkontor eller ringa till vår Kundservice på telefon 0204 292 910, öppet måndag-fredag kl 08.30-18.00. Gäller saken något generellt och mindre känsligt ämne kan du även maila till kundtjanst(at)alandsbanken.fi.

4 Vad ska jag tänka på om jag loggat in på Internetkontoret från en dator som används av flera personer?

Logga ut, töm datorns cache och stäng alla webbläsarfönster då du slutat använda Internetkontoret. Webbläsarna har ett cacheminne för att göra det snabbare att ladda sidor på nytt. Webbläsaren sparar sidorna du använt i datorns cacheminne. Internetkontorets sidor kan också sparas i datorns cache, där de kan hittas t.ex. med knappen backsteg (Backspace), när någon annan använder samma dator på till exempel ett bibliotek, läroinrättningar, nätcaféer osv. Ett bra tips då du använder en allmän dator är att använda webbläsarens surfa-anonymt-funktion (inPrivate Browsing, Private browsing, inkognitoläge), då sparas inte din sidhistorik.

5 Hur skyddar jag min digitala underskrift?

Eftersom användar-ID, lösenord och engångskoderna eller lösenkoden för e-ID bildar din digitala underskrift, ska du komma ihåg följande:


  1. förvara användar-ID, lösenord, kodtabell och lösenkod för e-ID omsorgsfullt och på olika ställen

  2. skriv inte ner dina inloggningsuppgifter på sätt som gör de lätt att identifiera, utan lär dig dem utantill

  3. kontrollera regelbundet att kodtabellen är i säkert förvar

  4. skydda din mobila enhet med skärmlås

  5. överlåt inte den digitala underskriften eller delar av den till obehöriga

Banken ber aldrig dig att uppge den digitala underskriften eller delar av den per e-post, inte heller kontaktar banken dig via andra kanaler och ber om den digitala underskriften eller delar av den.

6 Hur spärrar jag mina inloggningsuppgifter?

Du kan spärra tillgången till ditt Internetkontor genom att kontakta vår spärrtjänst på telefon 09-69646800. Spärrtjänsten är öppen 24 timmar i dygnet. Du kan även kontakta oss under kontorstid genom att skicka ett meddelande genom antingen Mobilbanken eller Internetkontoret. Gäller saken något generellt och mindre känsligt ämne kan du även maila till kundservice[at]alandsbanken.fi. Du kan också besöka ditt närmaste bankkontor eller ringa till vår Kundservice på telefon 0204 292 910, öppet måndag-fredag 08.30-18.00.

Ålandsbanken e-ID

1 Vad behöver jag för att skaffa mig Ålandsbanken e-ID?

Förutsättningen är att du måste vara kund i Ålandsbanken och ha ett avtal med banken om bankens digitala tjänster. Därtill behöver du ladda ner Mobilbanken:

  1. Sök på ”Ålandsbanken Finland” på App Store eller Google Play.
  2. Välj appen och installera den. Du kan behöva ditt lösenord till appbutiken.
  3. Logga in med ditt användar-ID, lösenord och kodtabell.

Efter att du aktiverat dina digitala tjänster och loggat in på Mobilbanken kan du även aktivera Ålandsbanken e-ID.

2 Hur aktiverar jag Ålandsbanken e-ID?

Efter att du har laddat ner Mobilbanken och loggat in för första gången, kommer du erbjudas möjligheten att aktivera e-ID. Om du väljer att inte aktivera e-ID vid detta skede, kan du senare aktivera e-ID genom Mobilbankens huvudmeny, då du är inloggad i Mobilbanken.

Välj ett mobilnummer för verifieringskod som skickas via SMS. Om du fyllt i ett mobilnummer i din bankprofil är det förhandsifyllt. Du får ett SMS med en verifieringskod för aktivering av e-ID, skriv in den och välj Fortsätt.

Välj en fyrsiffrig kod som blir din e-ID-lösenkod du identifierar dig med i fortsättningen. Valet av e-ID-lösenkoden bekräftas med en kod från kodtabellen.

Om du har en enhet som stöder fingeravtrycksidentifiering kan du välja att aktivera det här direkt, eller senare via e-ID inställningar i Mobilbanken.

Nu är Ålandsbanken e-ID aktiverad och du loggas ut från Mobilbanken för att du direkt kan testa den nya smidiga lösningen.

 

3 Hur använder jag Ålandsbanken e-ID?

Ålandsbankens e-ID har tre huvudsakliga användningsområden:

1. Inloggning till Internetkontoret och Mobilbanken. Inloggning på Internetkontoret gör du genom att utge ditt användar-ID och trycka på Logga in. Sedan öppnar du Mobilbanken och idenfierar dig med Ålandsbanken e-ID och då loggas du automatiskt in till Internetkontoret. I Mobilbanken väljer du alternativet Logga in med e-ID.

2. Bekräftelse av uppdrag på Internetkontoret och i Mobilbanken (t.ex. olika betalningsuppdrag, kontoöppnande osv.). Om du har loggat in med Ålandsbanken e-ID, bekräftar du alla uppdrag på Internetkontoret eller i Mobilbanken med ditt e-ID. Observera att du inte kan byta din kodtabell eller ditt lösenord om du är inloggad med Ålandsbanken e-ID.

3. E-identifiering. Om du behöver e-identifiera dig för någon myndighet (Skatteförvaltningen, FPA osv) kan du använda Ålandsbanken e-ID. Samma e-identifiering sker vid e-betalning eller då du använder tjänsten SecureCode, ett av MasterCard® utvecklat internationellt verktyg, för att säkerställa betalningarna i din Internethandel.

 

4 Mitt e-ID är låst, vad kan jag göra?

Om du har slagit fel din e-ID-lösenkod för många gånger, blir ditt e-ID låst och du kan inte längre använda det utan det behöver avaktiveras. Det finns två sätt att ta e-ID:t i bruk igen.

1. Avregistrera Mobilbanken där du har ditt e-ID låst. Då loggar du in med ditt användar-ID, lösenord och kod från din kodtabell och kan aktivera ett nytt e-ID.

2. Logga in i Mobilbanken där du har ditt e-ID aktiverat och gå till Inställningar. Det låsta e-ID:t är markerat och du kan ta bort det genom att svepa till vänster och välja Ta bort. Gå sedan till Mobilbankens huvudmeny och aktivera ett nytt e-ID på samma sätt som gjorde då du aktiverade det för första gången.

Har du inte dina inloggningsuppgifter, behöver du besöka ditt närmaste bankkontor eller ringa till vår Kundservice på telefon 0204 292 910, öppet måndag-fredag kl 08.30-18.00.

5 Kommer jag behöva min kodtabell nu när jag har aktiverat Ålandsbanken e-ID?

Ja, kasta inte bort din tabell! Du kommer att behöva det om du behöver aktivera ett nytt e-ID eller om du behöver legitimera dig i telefon då du ringer Ålandsbanken.

6 Hur skyddar jag mitt Ålandsbanken e-ID?

Eftersom Ålandsbanken e-ID är din digitala underskrift på samma sätt som användar-ID, lösenord och kodtabell, ska du komma ihåg följande:


  1. förvara alla dina inloggningsuppgifter omsorgsfullt och på olika ställen

  2. skriv inte ner dina inloggningsuppgifter på sätt som gör de lätt att identifiera, utan lär dig dem utantill

  3. kontrollera regelbundet att kodtabellen är i säkert förvar

  4. skydda din mobila enhet med skärmlås

  5. överlåt inte den digitala underskriften eller delar av den till obehöriga

Banken ber aldrig dig att uppge den digitala underskriften eller delar av den per e-post, inte heller kontaktar banken dig via andra kanaler och ber om den digitala underskriften eller delar av den.

7 Hur avaktiverar jag Ålandsbanken e-ID?

Ålandsbanken e-ID kan du avaktivera både på Internetkontoret (Din bank - Inställningar - e-ID-inställningar) eller på Mobilbankens Inställningar.

Du kan spärra åtkomsten till dina digitala tjänster (Internetkontoret, Mobilbanken och Ålandsbanken e-ID) genom att kontakta vår spärrtjänst på telefon 09-69646800. Spärrtjänsten är öppen 24 timmar i dygnet. Du kan även kontakta oss under kontorstid genom att skicka ett meddelande genom antingen Mobilbanken eller Internetkontoret. Gäller saken något generellt och mindre känsligt ämne kan du även maila till kundservice[at]alandsbanken.fi. Du kan också besöka ditt närmaste bankkontor eller ringa till vår Kundservice på telefon 0204 292 910, öppet måndag-fredag 08.30-18.00.

Funktioner på Internetkontoret

Frågor om Konton

1 Vilka konton kan jag ansluta till Internetkontoret?

För betalningar kan du ansluta dina rörelsekonton, Östersjökonton och sparkonton i euro. Valutakonton, från vilka du kan göra egna överföringar, kan också anslutas. Kontoupplysning får du också för dina valutakonton, placeringsdepositioner samt dina lånekonton. Även konton som du har dispositionsrätt till kan anslutas både för betalningar och för upplysning.

2 Kan jag öppna ett konto på Internetkontoret?

Ja, du kan själv öppna både betal- och sparkonton på Internetkontoret. Tjänsten är avgiftsfri och du får direkt tillgång till kontot efter att ha godkänt avtalet och villkoren.

3 Kan jag sortera mina konton?

Javisst, klicka på under kontolistan och gör sedan dina egna inställningar. Du kan också sortera dina konton i funktionen Namnge och anpassa konton som du hittar under fliken Din Bank och menypunkt Inställningar.

4 Kan jag ändra namnet på ett konto på Internetkontoret?

Javisst, klicka på under kontolistan och byt ut kontonumret mot ett eget namn. Du kan också ändra namn på dina konton i funktionen Namnge och anpassa konton som du hittar under fliken Din Bank och menypunkt Inställningar.

5 Hur aktuella är mina kontouppgifter på Internetkontoret?

Alla kontouppgifter är i realtid, vilket betyder att transaktions- och saldouppgifterna hela tiden är aktuella.

6 Kan jag sortera mina transaktioner?

Javisst, klicka på transaktionslistans rubriker eller klicka på ovanför transaktionslistan och anpassa sorteringen efter dina egna önskemål genom att trycka på Betalningsdag, Belopp, Betalningstyp eller Mottagare/Betalare.

7 Hur långt tillbaka kan jag se mina transaktioner?

Du kan välja att se historiska transaktioner 6 år tillbaka. Varje hämtning av historiska transaktioner kan inkludera högst 18 månader.

8 Hur ändrar jag kontoutdragsperiod?

Om du vill ändra din kontoutdragsperiod för ditt konto klickar du på funktionen Kontoutdrag och väljer Ändra kontoutdragsuppgifter.

9 Vad kostar kontoutdrag för ett konto?

Kontoutdrag som du hämtar hem själv i Internetkontoret är avgiftsfria. För kontoutdrag som skickas per post debiterar banken en avgift enligt gällande prislista.

10 Hur byter jag debiteringskonto?

Om du vill byta debiteringskonto för Internetkontorsavgiften så ber vi dig kontakta oss genom att klicka på fliken Ta kontakt och menyvalet Skriv meddelande när du är inloggad. Uppge att du vill ändra debiteringskonto samt det nya kontonumret för debiteringen.

11 Hur avslutar jag ett konto?

Om du vill avsluta ett konto så ber vi dig kontakta oss genom att klicka på fliken Ta kontakt och menyvalet Skriv meddelande då du är inloggad. Om du vill avsluta ett konto, och kontot är debiteringskonto för bankens digitala tjänster, så måste du uppge ett annat debiteringskonto. Om du vill avsluta ett konto och har medel på kontot så måste du meddela vart medlen och eventuell ränta ska överföras. Uppge bankens namn och fullständigt kontonummer. Observera att om du har ett kort anslutet till kontot så måste du också klippa itu kortet och skicka in det till banken. Du kan också meddela avslutningen per post genom att skicka meddelandet och det eventuella uppklippta kortet till adressen Ålandsbanken Abp, Kundservice, PB 3, AX-22101 Mariehamn.

Frågor om Betalningar

1 Behöver jag bekräfta en snabböverföring mellan mina konton?

Nej, en överföring mellan dina egna konton inom Ålandsbanken behöver du inte bekräfta, varken med engångskod eller med Ålandsbanken e-ID.

2 Hurdana betalningar kan jag göra på Internetkontoret?

Du kan göra egna överföringar, eurobetalningar och utlandsbetalningar. Efter att du har ingått ett e-fakturaavtal, kan du även ta emot e-fakturaförslag, lägga till nya e-fakturaanslutningar samt granska, ändra och godkänna e-fakturor. Eurobetalningar, utlandsbetalningar samt e-fakturor bekräftar du med en engångskod från din kodtabell eller med Ålandsbanken e-ID.

3 Vad är ett e-faktura förslag?

När du avtalar med ett företag om en ny tjänst eller produkt där faktureringen är återkommande kan du redan då be att få dina kommande fakturor som e-fakturor. Genom att berätta vilken bank du använder kan företaget sedan skicka ett e-faktura anslutningsförslag till ditt Internetkontor för godkännande.

4 När blir en betalning utförd?

Betalningar till annat konto i Ålandsbanken
- utförs genast då du bekräftar den.
- kan registreras och bekräftas till banken ända till kl. 24.00 och få dagens datum som betalningsdatum.
Obs! Betalningar som bekräftas till banken efter kl. 22.45 får nästa bankdags datum som bokningsdatum (bokföringsdatum).

Betalningar till konto i annan inhemsk bank
- utförs genast då du bekräftar dem och går vidare till den andra banken inkommande natt förutsatt att de bekräftats till banken före kl. 22.45.
Betalningarna utförs enligt ovanstående under förutsättning att det finns täckning på kontot.
Om du har registrerat och bekräftat en betalning med en framtida betalningsdag kommer betalningen att utföras på betalningsdagens morgon.

5 Varför blev inte mitt betalningsuppdrag utfört?

Om din betalning på förfallodagen innehåller felaktigheter, betalningen överskrider kontots beloppsgräns eller ditt konto saknar täckning för betalningen, utförs inte betalningen. I stället kommer betalningsförsök i bankens system att göras de tre närmast följande bankdagarna. Betalningen bokas under dessa dagar om tillräckligt med pengar finns på kontot eller om kontots övre beloppsgräns inte mera överskrids.

Om det inte heller då finns tillräckligt med pengar på kontot för att utföra betalningen, eller eventuella fel inte har korrigerats, kommer bankens system att plocka bort betalningsuppdraget. Efter att bankens system har plockat bort ett betalningsuppdrag så visas det som en avvisad betalning i funktionen Kommande betalningar. Du får också ett meddelande till Internetkontoret med information om det avvisade betalningsuppdraget.

6 Kan jag se den övre beloppsgränsen för betalningar och hur ändrar jag den?

Om du vill se vad din övre beloppsgräns för betalningar per dygn är, kan du se det i ditt avtal för digitala tjänster. Avtalet hittar du under Din bank, Avtal och villkor.

Om du vill ändra den övre beloppsgränsen för betalningar per dygn så ber vi dig kontakta vår Kundservice genom att klicka på fliken Ta kontakt och menyvalet Skriv meddelande när du är inloggad eller på telefon 0204 292 910 och beskriv dina önskemål. Var beredd på att legitimera dig, ha din kodtabell nära till hands. Kundservice har öppet måndag-fredag kl 08.30-18.00. Du kan också kontakta ditt närmaste bankkontor.

7 Hur registrerar jag en återkommande betalning?

Fyll i alla uppgifter för betalningen och gå längst ner i bilden och välj period. Fyll i sista giltighetsdag om du vill att den återkommande betalningen ska upphöra ett visst datum.

8 Vad menas med betalningstyp?

Betalningar som du utför kan du kategorisera, t.ex. "maträkning" eller "hyresbetalning". De olika betalningstyperna kan du sedan använda för att sortera och sammanställa dina gjorda betalningar.

9 Hur fungerar Anpassa obekräftade betalningar?

När du registrerat en betalning läggs den till listan obekräftade betalningar. I listan visas alla betalningar, som du registrerat men som inte ännu har bekräftats till banken. Du kan anpassa både dina eurobetalningar och e-fakturor enligt den ordning du lagt till betalningarna/e-fakturorna, förfallodag och/eller vilket konto de kommer att dras från samt om du vill ha dem i en stigande eller fallande ordning. Betalningarna bekräftas genom att du anger den begärda koden från din kodtabell eller med Ålandsbanken e-ID.

10 Vad är ett mottagarregister?

I Mottagarregistret kan du lägga in uppgifter om dina egna betalningsmottagare som du ofta gör betalningar till. Varje gång du registrerar en ny betalning kan du lätt hämta mottagarens uppgifter.

11 Hur använder jag en streckkodsläsare?

Du klickar på knappen Läs streckkod i bilden för Eurobetalning. Klicka sedan i det tomma fältet och läs streckkoden med streckkodsläsaren. Instruktioner om hur du installerar och använder streckkodsläsaren får du i samband med att du köper den.

12 Hur kan jag beställa kvitton?

Kvitto kan begäras samtidigt som du registrerar din betalning. Du kan också beställa kvitto på tidigare gjorda transaktioner. För kvitton som skickas per post debiteras en avgift enligt gällande prislista.

Frågor om Kort

1Kan jag ansöka om kort på Internetkontoret?

Vi erbjuder myndiga privatpersoner möjligheten att ansöka om kort på Internetkontoret. Bekanta dig smidigt på vårt kortutbud på Internetkontoret och hitta ett kort som passar just dig.

2 Vad är Åland Index?

Ålandsbanken har tillsammans med ett antal samarbetspartners arbetat fram Åland Index som räknar ut ditt individuella koldioxidavtryck baserat på dina kortinköp. För att se Åland Index på Internetkontoret behöver du ha vårt bionedbrytbara Östersjökort.

3 Vilka kortinställningar kan jag göra själv?

Du kan begränsa kortets geografiska användningsområde och de dagliga inköps- och uttagsgränserna.

4 Hur skyddar jag mina kortuppgifter?

Förvara ditt kort omsorgsfullt och ge aldrig kortet eller koden till utomstående. Om du själv väljer en personlig hemlig kod, välj inte en kod som kan kopplas till dig personligen, inte heller för lätta nummerserier som t.ex. 1111 eller 1234. Lär dig din personliga hemliga kod utantill. Se till att du känner till dina dagliga inköps- och uttagsgränser och kortets geografiska användningsområden och ställ in dem enligt dina behov.

Skydda koden för utomstående när du anger den i automater eller i betalterminaler och om du misstänker att kortuppgifterna har kommit till fel händer eller ditt kort förkommer skall du omedelbart anmäla detta till bankernas gemensamma spärrtjänst. Om kortet förkommer till följd av stöld eller annat brott skall du även göra en polisanmälan.

Frågor om övriga funktioner

1 Vad betyder symbolerna och ?

Om du klickar på får du upp en hjälptext som beskriver de olika funktionerna för den sida som visas.

Om du klickar på har du möjlighet att göra egna anpassningar.

2 Hur fungerar Saldotjänst via SMS eller e-post?

Genom att aktivera ett Saldobesked eller Saldolarm håller du reda på kontosaldon och får också besked när något händer på kontot. Informationen om ditt konto kan du välja att få som textmeddelande till din mobiltelefon eller som e-post.

3 Vad är Min ekonomi för någonting?

Med hjälp av Min ekonomi har du lättare att få dig en komplett bild över händelserna på dina konton. Du kan flytta och koppla betalningar, göra egna betalningstyper och få en sammanställning utöver dina kontohändelser utöver en tidsperiod som du bestämmer själv upp till 24 månader tillbaka i tiden.

4 Kan jag ändra språk?

Ja, ifall du loggat in och vill ändra språk kan du ändra det genom att gå till fliken Din Bank och välja Inställningar och sedan Språk från menyn. Du kan också trycka på det lilla kugghjulet under ditt namn för att komma till Inställningar.

5 Hur ändrar jag min adress och andra kontaktuppgifter?

Har du bytt adress, telefonnummer eller e-postadress, så kan du själv ändra dessa uppgifter under fliken Din bank och menyvalet Personliga uppgifter eller genom att klicka på ditt eget namn på Internetkontoret. Ändra uppgifterna och klicka på knappen Spara inställningar.

6 Kan jag hantera bilagor?

Ja, bilagor i de vanligen förekommande formaten (MS Office, Open office, .pdf mfl.) går att skicka samt ta emot på Internetkontoret.

7 Hur avslutar jag mitt avtal med Internetkontoret?

Om du vill avsluta ditt avtal om Ålandsbankens digitala tjänster så ber vi dig kontakta vår Kundservice genom att klicka på fliken Ta kontakt och menyvalet Skriv meddelande då du är inloggad eller på telefon 0204 292 910 och uppge dina önskemål.

Mobilbanken

Frågor om tekniska detaljer och säkerhet

1Vilka operativsystem fungerar för Mobilbanken?

För att kunna använda Mobilbanken krävs att din mobil har antingen operativsystemet iOS eller Android. Mobilbanken är optimerad för den senaste eller den näst senaste större release av respektive operativsystem. Vi rekommenderar av säkerhetsskäl att du använder de senaste versionerna av operativsystemen eftersom tillverkarna hela tiden rättar till säkerhetsfel. Om du är osäker på vilket operativsystem din mobiltelefon innehåller, kan du kontrollera det i telefonens inställningar eller kontakta din mobiltelefonförsäljare för mer information.

2 Hur får jag tillgång till Mobilbanken?

Sök på ”Ålandsbanken Finland” på App Store eller Google Play.

  1. Välj appen och installera den. Du kan behöva ditt lösenord till appbutiken.
  2. Logga in med ditt användar-ID, lösenord och kodtabell. Nästa gång du loggar in behöver du bara ange ditt lösenord.

Efter att du har loggat in med ditt användar-ID, lösenord och kodtabell, kan du välja att aktivera Ålandsbanken e-ID. Första gången du loggar in hittar du Aktivera e-ID på din nyhetssida, men vill du göra aktiveringen senare, hittar du e-ID:t på Mobilbankens huvudmeny till vänster (tryck på de tre lodräta strecken i övre vänstra hörnet)

Har du avtal om bankens digitala tjänster kan du med användar-ID, lösenord och engångskoder eller med Ålandsbanken e-ID logga in till Mobilbanken. Har du inte avtal om digitala tjänster kan du kontakta ett av våra bankkontor, så ordnar vi avtalet medan du väntar.

3 Vad kan jag göra i Mobilbanken?

I Mobilbanken kan du utföra några av de vanligaste bankärendena snabbt och smidigt direkt via din mobiltelefon eller surfplatta. Med banken i fickan kan du när och var du vill till exempel se saldon och transaktioner, betala räkningar eller följa med hur dina placeringar utvecklas.

4 Hur loggar jag in?

Till Mobilbanken loggar du in för första gången med samma användar-ID, lösenord och engångskoder som till Internetkontoret. Nästa gång och följande gånger du loggar in behöver du bara ange ditt lösenord. Lösenordet till Mobilbanken är samma lösenord som du använder för att logga in till Internetkontoret.

Kom ihåg att alltid förvara användar-ID, lösenordet och kodtabellen på olika ställen.

Om du väljer att aktivera Ålandsbanken e-ID, loggar du in genom att tycka på Logga in med e-ID på Mobilbankens startsida och utger din e-ID-lösenkod eller TouchID (ditt fingeravtryck, om din enhet har stöd för det).

5 När kan jag använda Mobilbanken?

Du har tillgång till Mobilbanken dygnet runt, alla dagar i veckan.

6 Kan jag använda Mobilbanken utomlands?

Ja, Mobilbanken fungerar även utomlands. Tänk på att din teleoperatör kan debitera extra avgifter för internettrafik när du är utomlands.

Notera även att Mobilbanken uteslutande vänder sig till personer som inte är förbjudna att ta del av informationen i den enligt gällande lagstiftning i de länder där de är medborgare eller bosatta. Du som enligt tillämplig lagstiftning inte är tillåten att ta del av informationen i Mobilbanken, eller är osäker på om du är tillåten att ta del av informationen, ombeds vänligen att inte använda Mobilbanken. Detta gäller särskilt för personer som befinner sig i Storbritannien, USA, Japan, Kanada eller Australien.

7 Fungerar Mobilbanken även på surfplattor?

Ja, även om Mobilbanken i första hand är optimerad för mobiltelefoner, fungerar den även på iPads och Android-surfplattor. Vill du ha tillgång till det större utbudet av tjänster som vårt Internetkontor erbjuder, kan du logga in på Internetkontoret via din surfplattas webbläsare.

8 Kan jag använda Mobilbanken på en surfplatta eller mobiltelefon som används av flera personer?

Om enheten används av flera personer ska du avregistrera enheten via menyn i Mobilbanken innan du lämnar enheten ifrån dig. Nästa person kan då använda Mobilbanken genom att logga in med sitt egna användar-ID, lösenord och kod från kodtabellen varefter den nästa personen även kan välja aktivera Ålandsbanken e-ID.

9 Hur vet jag att kommunikationen mellan min mobiltelefon och banken är säker?

Mobilbanken använder samma säkerhetsteknik som Internetkontoret. Kommunikationen mellan din mobila enhet och banken är krypterad, och kan därför inte ses av utomstående. För att bekräfta eurobetalningar och e-fakturor behöver du ange en kod från din kodtabell eller bekräfta dem med Ålandsbanken e-ID. Mobilbanken är säker att använda förutsatt att du följer våra anvisningar för säkerhet, särskilt viktigt är att du:
- förvarar och använder din mobila enhet på ett säkert sätt, t.ex. använder personligt skärmlås.
- skyddar ditt användar-ID, ditt lösenord, din kodtabell och ditt e-ID-lösenkod.

Ålandsbanken optimeras kontinuerligt för att erbjuda högsta möjliga säkerhet.

11 Varför kommer jag inte in till Mobilbanken?

Kontrollera dina nätverksinställningar, har du tillgång till Internet? Du kan också kontrollera att du installerat rätt app, det finns en app för Finland och Åland samt en skild app för Ålandsbanken i Sverige. I appbutikerna heter appen för Finland och Åland Ålandsbanken Finland och appen för Sverige heter Mobilbanken.

Behöver jag logga ut när jag är klar med mina ärenden?
Ja, logga alltid ut från Mobilbanken när du är klar med dina ärenden. Då har du kontroll över att banksessionen har avslutats.

12 Behöver jag logga ut när jag är klar med mina ärenden?

Din session med banken stängs automatiskt ner efter en viss tid ifall du inte varit aktiv. Detta görs av säkerhetsskäl för att skydda dina bankaffärer. För att koppla upp förbindelsen igen måste du logga in på nytt.

13 Varför blir jag utloggad?

Din session med banken stängs automatiskt ner efter en viss tid ifall du inte varit aktiv. Detta görs av säkerhetsskäl för att skydda dina bankaffärer. För att koppla upp förbindelsen igen måste du logga in på nytt.

14 Jag har tappat min mobil, vad gör jag?

Om Mobilbanken finns installerad i din mobila enhet och enheten av någon orsak försvinner (tappas bort, stjäls eller dylikt) ska du kontakta Kundservice på telefon 0204 292 910 måndag-fredag kl 08.30-18.00 eller vår Spärrtjänst på telefon 09 69 64 6800 (dygnet runt). Du kommer då att få hjälp med att avregistrera användningen av Mobilbanken i den försvunna enheten, vilket betyder att fullständig inloggning med användar-ID, lösenord och kodtabell kommer krävas i den berörda enheten.

Om du har tappat ditt användar-ID, ditt lösenord, din kodtabell eller din e-ID-lösenkod alternativt misstänker att någon obehörig fått kännedom om något av dem eller om du märker att någon obehörig använder dem ska du omedelbart kontakta Kundservice på telefon 0204 292 910 måndag-fredag kl 08.30-18.00 eller vår Spärrtjänst på telefon 09 69 64 6800 (dygnet runt) för att spärra tillgången till dina digitala tjänster (Internetkontoret, Mobilbanken och Ålandsbanken e-ID)

15 Jag har blivit spärrad, vad gör jag?

Du skall kontakta oss genom att ringa till Kundservice på telefon 0204 292 910, öppet måndag-fredag kl 08.30-18.00. Du kan också kontakta ditt närmaste bankkontor.

16 Vad innebär det att avregistrera enheten och när ska jag göra det?

Du avregisterar enheten genom att välja Avregistrera enheten i menyn i Mobilbanken. När enheten är avregistrerad innebär det att inloggning följande gång måste ske genom att uppge alla tre delar i den digitala underskriften: användar-ID, lösenord och kod från kodtabellen. Avregistrering ska alltid göras innan du överlåter enheten till någon annan. Genom att avregistrera enheten kommer även ditt Ålandsbanken e-ID att bli avaktiverad.

17 Vad är skillnaden mellan att avregistrera och att spärra Mobilbanken och vart vänder jag mig då?

Att avregistrera Mobilbanken betyder att det krävs en fullständig inloggning med användar-ID, lösenord och kodtabell i den berörda enheten men du kan fortsättningsvis använda Mobilbanken eller Internetkontoret i en annan enhet. Ålandsbanken e-ID avaktiveras också vid avregistrering av enhet.

Att spärra Mobilbanken betyder att du spärrar tillgången till dina digitala tjänster, både till Mobilbanken och Internetkontoret. Även Ålandsbanken e-ID blir obrukbart, oavsett enhet.

Du kan avregistrera en försvunnen mobil enhet eller spärra tillgången till ditt Internetkontor och din Mobilbank genom att kontakta vår spärrtjänst, telefon 09-69646800. Spärrtjänsten är öppen 24 timmar i dygnet. Kontorstid kan du också kontakta vår Kundservice genom att skicka e-post till kundservice[at]alandsbanken.fi eller på telefon 0204 292 910. Du kan också kontakta ditt närmaste bankkontor.

Frågor om Mobilbankens funktioner

1 Vad kan jag göra via Konton?

Du kan se dina konton och saldon samt dina transaktioner upp till ett år tillbaka i tiden med detaljuppgifter om respektive konto och transaktion. Här kan du också kopiera tidigare transaktioner för lätt återanvändning. Du kan även välja ett förvalt konto, vilka konton visas samt namnge konton.

2 Vad kan jag göra via Kort?

Du kan se dina kort och ändra smidigt på dina kortinställningar i Mobilbanken. Du kan även se din tillgängliga kredit för eventuella kreditkort och dina specifika kredittransaktioner. Har du vårt vårt bionedbrytbara Östersjökort kan du även följa din Miljöpåverkan i Mobilbanken.

3 Vad kan jag se via Förvar?

Du kan se och följa med utvecklingen av dina förvar och de enskilda innehaven i dem. Aktuella kurser visas för inhemska aktier (källa Thompson Reuters) och Ålandsbankens egna fonder. De värden som visas finns där enbart i informationssyfte. Banken ansvarar inte för skada på grund av felaktiga eller ofullständiga uppgifter. Logga in på Internetkontoret när du vill se mer detaljerad information om dina förvar, handla med värdepapper, se dina ordrar och affärsbekräftelser eller ta del av våra publikationer.

4 Vad kan jag se via Lån?

Du kan se dina lån, detaljer om respektive lån samt uppgifter om nästa betalning. Besök ditt Internetkontor när du vill se dina transaktioner eller ändra och uppdatera dina lån.

5 Vad kan jag göra via Meddelanden?

Via Meddelanden kan du både se inkomna meddeladen från banken och skicka nya meddelanden till Kundservice eller din rådgivare. När du skickar meddelanden via Mobilbanken gör du det alltid via en säker kanal. Välj lämplig rubrik, skriv ditt meddelande och skicka iväg det till banken genom att ange en kod från din kodtabell. För rubrikerna Övrigt och Utvecklingsförslag krävs ingen bekräftelse för att skicka meddelandet, de andra bekräftar du med en kod från din kodtabell eller med ditt Ålandsbanken e-ID.

6 Vad kan jag göra via Betala?

Du kan göra eurobetalningar och egna överföringar. Om du har öppnat avtalet om e-faktura i Internetkontoret kan du godkänna dina e-fakturor för betalning i Mobilbanken samt se dina e-fakturaförslag. Du kan även kontrollera dina kommande betalningar. När du gör betalningar har du ditt mottagarregister till hjälp.

7 Hur fungerar mottagarregistret?

I ditt mottagarregister kan du lägga in uppgifter om de betalningsmottagare som du ofta betalar till. Mottagarens uppgifter kan sen lätt hämtas när du registrerar en ny betalning. De mottagare du lägger in i mottagarregistret i Mobilbanken syns också på Internetkontoret och vice versa. Du kan också ta bort de mottagare som du inte längre använder eller ändra tidigare inlagda uppgifter.

8 Var visas mina kommande betalningar?

Under Kommande betalningar i menyn Betala ser du samtliga kommande in- och utbetalningar som registrerats på dina konton och som utförs på given förfallodag. Tryck eller svep på en betalning som du själv har registrerat för att ändra, ta bort eller kopiera den. även e-fakturor, både manuellt godkända och automatiskt godkända, visas i listan Kommande betalningar. Tryck eller svep på e-fakturabetalningen för att smidigt ändra eller ta bort den.

9 Var finns mina obekräftade betalningar och e-fakturor?

Om du har obekräftade betalningar eller e-fakturor visas dessa i en inforuta överst i menyn Betala samt i menyn Eurobetalning. Klicka på inforutan för att komma vidare till sidan Bekräfta betalningar.

10 Hur bekräftar jag en betalning?

När du har registrerat en betalning och tryckt på Lägg till betalning så läggs den i listan Bekräfta betalningar. När alla dina betalningar är registrerade är det dags att kontrollera och skicka in dem till banken. Tryck på inforutan överst i menyn Betala eller Eurobetalning för att komma vidare. Verifiera och skicka sedan in dina betalningar till banken genom att ange kod från din kodtabell och trycka på Bekräfta. Betalningarna kan du även bekräfta med ditt Ålandsbanken e-ID. För att skicka in enstaka betalningar avmarkerar du de övriga genom att trycka bort markeringen i rutan framför mottagarnamnet.

11 Hur bekräftar jag en e-faktura?

Dina inkomna e-fakturor visas på sidan Bekräfta betalningar. Granska detaljerna innan du godkänner e-fakturan genom att ange kod från din kodtabell och trycka på Bekräfta. E-fakturorna kan du även bekräfta med ditt Ålandsbanken e-ID. För enstaka betalningar avmarkerar du de övriga genom att trycka bort markeringen i rutan framför mottagarnamnet. Du kan granska din e-faktura i Mobilbanken, men om du vill lägga upp nya anslutningar eller se ditt arkiv över sparade e-fakturor, behöver du logga in på Internetkontoret.

12 Hur ändrar jag eller tar bort en obekräftad betalning?

I Bekräfta betalningar kan du ändra en betalning genom att trycka på den. Då visas detaljerna för betalningen som du registrerat. Gör de ändringar som du vill och tryck sedan på Spara. I e-fakturabetalningar kan du bl.a. ändra belopp och förfallodag. Om du vill ta bort en obekräftad betalning kan du göra det genom att trycka på betalningen, scrolla längst ner på sidan och trycka på Ta bort. Du kan också välja att svepa på betalningen i Bekräfta betalningar för att få fram dina alternativ.

13 Hur kopierar jag en betalning?

I Bekräfta betalningar kan du svepa på en betalning och välja Kopiera för att skapa en kopia av betalningen. Om du vill kopiera en kommande betalning så sveper du eller trycker på betalningen och väljer Kopiera. Tidigare transaktioner kan du kopiera från kontoupplysningen genom att svepa eller trycka på betalningen och välja Kopiera. Den kopierade betalningen läggs till i listan över betalningar att bekräfta då du trycker Lägg till betalning, och sedan kan du bekräfta betalningen med kod eller med e-ID. E-fakturabetalningar kan inte kopieras.

14 Varför kan jag inte bekräfta en betalning eller e-faktura med rött datum?

Om betalningsdatumet visas med röd text innebär det att datumet har passerat. Genom att trycka på betalningen kan du ändra betalningsdagen. Tryck sedan på Spara. Du kan därefter bekräfta betalningen med kod eller med e-ID.

15 Finns det någon beloppsgräns för transaktioner via Mobilbanken?

Ja, det finns en övre beloppsgräns per dygn. Gränsen är den samma som du har valt för Internetkontoret och gränsen gäller för betalningar både från Internetkontoret och från Mobilbanken. Du hittar beloppsgränserna per konto i ditt avtal om digitala tjänster på Internetkontoret, under Din bank, Avtal och villkor. Du kan också kontakta Kundservice för att kontrollera vilken beloppsgräns du har valt. Egna överföringar omfattas inte av övre beloppsgräns. Du kan ändra den övre beloppsgränsen per dygn genom att kontakta Kundservice.

16 Hur gör jag en betalning till Ålandsbanken i Sverige, EU-betalning eller utlandsbetalning?

Betalningar till Ålandsbanken i Sverige, EU-betalningar och utlandsbetalningar gör du fortsättningsvis via ditt Internetkontor.

17 Vilka inställningar kan jag göra i Mobilbanken?

De inställningar du gjort på Internetkontoret gäller även i Mobilbanken och vice versa.

I Mobilbanken kan du göra följande inställningar:

Funktioner i utloggad läge:

Snabbsaldo: Ger dig möjlighet att se tillgängligt belopp på ett av dig förvalt konto i Mobilbankens meny på inloggningssidan, utan att du behöver logga in.

Pushnotiser: Ställ in vilka händelser du vill få notiser för.

Personliga anpassningar:

Startsida: Här kan du välja vilken startsida visas då du loggar in och vilka genvägar du har på startsidan.

Namnge och anpassa: Välj vilka konton, depositioner, förvar och lån du vill att ska visas i de olika översiktsbilderna samt ge dem ett eget namn. Du kan även välja vilket konto ska vara förvalt konto för betalningar.

Förmögenhetsprofil: Få en komplett överblick av din förmögonhet genom att fylla i de tillgångar och skulder du har förvarade utanför Ålandsbanken. Du kan till exempel lägga till din bostad, din bil eller varför inte de konton och placeringar som du kanske har hos någon annan bank.

Identifiering och språk

Aktivera e-ID: Om du inte har ditt e-ID aktiverat, kan du aktivera det här. Om du redan har ett aktivt e-ID i kraft i din enhet, syns inte detta alternativ.

e-id inställningar: Om vill byta din e-ID-lösenkod, gör du det här. Om din enhet stöder fingeravtryckläsning, kan du antingen aktivera eller avaktivera det här. Det visas också en lista utöver dina enheter som du har använt med e-ID. De tio senaste visas, både de aktiva och avaktiverade och du kan välja att Ta bort ett låst e-ID genom att svepa till vänster på den låsta enheten. Därefter behöver du aktivera ditt e-ID på nytt.

Byt lösenord: Du kan här byta ditt personliga lösenord, du verifierar bytet med en kod från din kodtabell. Om du loggar in med ditt Ålandsbanken e-ID, ser du inte alternativet då du inte kan byta ditt lösenord med Ålandsbanken e-ID.

Byt kodtabell: När banken har skickat en ny kodtabell till dig kan du aktivera den här. Du verifierar kodtabellsbytet med en kod från din nya kodtabell. Om du loggar in med ditt Ålandsbanken e-ID, ser du inte alternativet då du inte kan byta din kodtabell med Ålandsbanken e-ID.

Byt språk: Mobilbanken finns tillgänglig på svenska och finska.

Frågor om användar-ID, lösenord och engångskoder

1 Vad gör jag då jag glömt mitt lösenord?

Om du har aktiverat ditt Ålandsbanken e-ID, kan du logga in till din Mobilbank eller ditt Internetkontor och skicka ett meddelande till banken. Du kan också besöka ditt närmaste bankkontor eller ringa till vår Kundservice på telefon 0204 292 910, öppet måndag-fredag 08.30-18.00. Var beredd på att legitimera dig vid begäran, ha din kodtabell nära till hands.

2 Vad gör jag då jag tappat bort mitt användar-ID eller kodtabellen?

Om du har aktiverat ditt Ålandsbanken e-ID, kan du logga in till din Mobilbank eller ditt Internetkontor och skicka ett meddelande till banken. Du kan också besöka ditt närmaste bankkontor eller ringa till vår Kundservice på telefon 0204 292 910, öppet måndag-fredag 08.30-18.00. Var beredd på att legitimera dig vid begäran, ha din kodtabell nära till hands.

3 Hur skyddar jag min digitala underskrift?

Eftersom användar-ID, lösenord, engångskoderna och Ålandsbanken e-ID bildar din digitala underskrift, ska du komma ihåg följande:

- förvara dina inloggningsuppgifter omsorgsfullt och på olika ställen
- skriv inte ner ditt användar-ID och/eller lösenord/e-ID-lösenkod på sätt som gör de lätt att identifiera, utan lär de utantill
- kontrollera regelbundet att kodtabellen är i säkert förvar
- överlåt inte den digitala underskriften eller delar av den till andra

Banken ber aldrig dig att uppge den digitala underskriften eller delar av den per e-post, inte heller kontaktar banken dig via andra kanaler och ber om den digitala underskriften eller delar av den.

4 Hur spärrar jag mina inloggningsuppgifter?

Du kan spärra tillgången till din Mobilbank och ditt Internetkontor samt ditt e-ID genom att kontakta vår spärrtjänst, telefon 09-69646800. Spärrtjänsten är öppen 24 timmar i dygnet. Du kan kontakta oss genom att skicka ett meddelande genom antingen Mobilbanken eller via Internetkontoret. Du kan också besöka ditt närmaste bankkontor eller ringa till vår Kundservice på telefon 0204 292 910, öppet måndag-fredag 08.30-18.00.

Övriga frågor

1 Hur mycket kostar det att använda Mobilbanken?

Avgiften för att använda Ålandsbankens digitala tjänster; Internetkontoret och Mobilbanken, är för närvarande 3,00 euro per månad. Tjänsten ingår i paketen Premium Banking och Private Banking. Avgiften debiteras ditt konto automatiskt varje månad. Utöver avgiften för digitala tjänster tar oftast din operatör ut en avgift för användningen av Internettjänster med mobiltelefonen. Den avgift du betalar till din operatör beror på dels på den operatör du använder samt vilken typ av abonnemang du har.

2 Hur aktuella är mina kontouppgifter i Mobilbanken?

Alla kontouppgifter är i realtid, vilket betyder att transaktions- och saldouppgifterna hela tiden är aktuella.

3 När blir en betalning utförd?

- utförs genast då du bekräftar den.
- kan registreras och bekräftas till banken ända till kl. 24.00 och få dagens datum som betalningsdatum.
Obs! Betalningar som bekräftats till banken efter kl. 22.45 får nästa bankdags datum som bokningsdatum (bokföringsdatum).

Betalningar till konto i annan inhemsk bank
- utförs genast då du bekräftar dem och går vidare till den andra banken inkommande natt förutsatt att de bekräftats till banken före kl. 22.45.

Betalningarna utförs enligt ovanstående under förutsättning att det finns täckning på kontot och att betalningen inte överskrider kontots beloppsgräns per dygn. Har du registrerat och bekräftat en betalning med en framtida betalningsdag kommer betalningen att utföras på betalningsdagens morgon.

4 Varför blev inte mitt betalningsuppdrag utfört?

Om din betalning på förfallodagen innehåller felaktigheter, betalningen överskrider kontots beloppsgräns eller ditt konto saknar täckning för betalningen, utförs inte betalningen. I stället kommer betalningsförsök i bankens system att göras de tre närmast följande bankdagarna. Betalningen bokas under dessa dagar om tillräckligt med pengar finns på kontot eller om kontots övre beloppsgräns inte mera överskrids. Om det inte heller då finns tillräckligt med pengar på kontot för att utföra betalningen, eller eventuella fel inte har korrigerats, kommer bankens system att plocka bort betalningsuppdraget. Efter att bankens system har plockat bort ett betalningsuppdrag så visas det som en avvisad betalning i funktionen Kommande betalningar.

Kundservice

Om du har problem eller frågor kontakta vår Kundservice, telefon 0204 292 910, måndag-fredag kl 08.30-18.00. Du kan i allmänna frågor också skicka e-post till kundservice[at]alandsbanken.fi eller chatta via webbplatsen.

1 Vart ska jag vända mig om jag behöver hjälp?

Om du har problem eller frågor kontakta vår Kundservice, telefon 0204 292 910, måndag-fredag kl 08.30-18.00. Var beredd på att legitimera dig vid begäran, ha din kodtabell nära till hands.Du kan också använda meddelandefunktionen i Mobilbanken eller i Internetkontoret eller i allmänna frågor skicka e-post till kundservice[at]alandsbanken.fi.

2 Vart ska jag vända mig om jag har feedback om appen?

Berätta gärna för oss vad det är du saknar eller om du har några andra tips på hur vi kan göra Mobilbanken ännu bättre! Kundservice är redo att ta emot din feedback på telefon 0204 292 910, via Mobilbankens meddelandefunktion eller e-post kundservice[at]alandsbanken.fi.